Het Heilige Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Het Heilige Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Het Heilige Varanasi

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

02 Januari 2012 | India, Vāranāsi

Varanasi ligt aan de Ganges de Heilige rivier. Elke Hindu wil als het maar enigszins kan graag sterven en gecremeerd worden in Varanasi. Vandaag hebben wij de stad kort verkend en de Ghats bezocht. De Ghats zijn de trappen die in de oude stad leiden naar de oevers van de Ganges. De sfeer hier in Varanasi is compleet verschillend met wat wij tot nog toe in India hebben gezien. Het is er spiritueel, overal uitingen van geloof en rituelen. Maar het is ook relatief rustig omdat in de steegjes geen gemotoriseerd vervoer kan komen en dus ook geen getoeter.

Inmiddels hebben wij twee soorten ceremonies meegemaakt. De eerste is de plek waar elke dag in het openbaar zo´n driehonderd mensen op houtstapels worden gecremeerd na een rituele wassing in de Ganges. Helaas is het daar ten strengste verboden foto´s te maken. Moeten wij dus maar ergens van het internet plukken. Om hier een indruk van te krijgen kunt je de volgende link van You tube bekijken http://www.youtube.com/watch?v=SFqFWXQ9gYs&feature=related:. Wel een zeer bijzonder schouwspel. Je blijft kijken naar het aanvoeren van brandhout en lijken. Die vervolgens netjes op grote stapels in brand worden gestoken.

Een andere ritueel is bij de Ghat waar ook de rituele wassingen in de Ganges plaats vinden. Daar wordt elke avond een ceremoniële bijeenkomst gehouden. Met zang, gebed, vuur, bloembladeren, wierook en muziek wordt een uur durende voorstelling gegeven. Op de een of andere manier wordt je toch door het gebeuren getrokken en meegenomen. Morgenochtend hopen wij de rituele wassingen mee te maken.

• 03 Januari 2012 - 15:29

Leydy:

Tjonge jonge, wat een foto's. Wat een rituelen. En dan te weten dat India naast al dit spirituele ook een van de landen is die het verst ontwikkeld zijn met computer/internet onderwijs en vooral ook bedrijven die daarmee werken. Toen ik van UPC mijn digitale tv thuis geïnstalleerd kreeg, werd de installatie volledig door een verbinding met India uitgevoerd. Er zat iemand daar aan de telefoon en die gaf alle instructies aan de UPC man hier. Alles in het engels. Toppie India!

• 03 Januari 2012 - 17:19

Anita:

Wat een mooi verslag weer de fotos en de filmpjes
    En gefeliciteerd met Roland zijn verjaardag ....
    Hier is het regen wind storm
    Hg Anita

• 05 Januari 2012 - 18:43

Cees Feenstra:

Hoi Gerard en Marian,

Even een berichtje uit het hoge Noorden.
    Vergeleken met jullie daar is het hier maar een saaie boel.
    Niet wat het weer betreft.
    De laatste dagen is het hier alleen maar "storm".
    Tsjonge, jonge, wat hebben jullie een reis ondernomen.
    Dit is echt iets om nooit te vergeten als ik de reisverslagen zo even lees.
    Ook wat de foto's betreft, indrukwekkend. Het is een prachtig reisverslag, wat zeg ik, het is haast al een boekwerk geworden.
    Vanuit Wolvega nog heel veel plezier gewenst en ... Marian, er valt inderdaad nog wel wat bij te praten nietwaar?
    Groetjes,
    Cees