Relaxen in Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Relaxen in Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Relaxen in Hsipaw

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

14 December 2012 | Myanmar, Hsipaw

Allereerst even iets over foto’s bij de reisverslagen. Het internet, als het er al is, is zééér traag en onbetrouwbaar. Daardoor is het niet of nauwelijks mogelijk foto’s te uploaden. Die houden jullie dan nog te goed. Kijk af en toe ook bij de oude reisverslagen, omdat we daar nog veel foto’s in de komende tijd zullen toevoegen, wanneer het internet wat beter is. We zitten nu al twee dagen in een afgelegen gebied ten Noord-Oosten van Mandalay. Het is bepaald niet gemakkelijk om er te komen. Wij hebben er voor gekozen om de bus te nemen, omdat die over de 200 km slechts vijf en half uur doet. De trein ook een mogelijkheid doet er meer dan tien uur over. Dat is dus een gemiddelde van nog geen twintig kilometer per uur. Dit zegt volgens ons genoeg over de kwaliteit van de treinen, het spoor en de wegen.

Ko Moo onze chauffeur was zo vriendelijk om ons woensdag naar de pick-up plaats te brengen. Van hieruit wordt je in een vrachtautootje geladen die je dan naar het busstation brengt. ’s Morgens in het Guesthouse hebben wij Katharina ontmoet. Zij is al twee en half jaar aan het backpacken. Toen ze hoorde dat Marian de dag ervoor naar de kapper was geweest en dat dit zeer vakkundig was gebeurd wilde zij er ook graag naar toe. Wij hebben Ko MOo gevraagd of hij haar naar zijn vriend de kapper wilde brengen en hebben haar ’s ochtends meegenomen. Omdat we naar een meer afgelegen gebied zouden gaan hebben we extra dollars gewisseld. Met 400.000 Kyat op zak voelen we ons wel even heel rijk.

De busreis liep eigenlijk heel voorspoedig. Niet de luxe zoals wij thuis gewend zijn maar alleszins te doen. De stoelen kunnen achteruit, een vaste zitplek op nummer en zowaar een TV aan boord. Jammer dat GTST hier voor ons tenend krommend is. Maar dat mag de pret niet drukken. Onderweg nog een korte stop om wat te eten. Hier konden we zien hoe achter het restaurant nog met de hand mie gemaakt wordt.

Gisteren en vandaag hebben wij Hsipaw bekeken. We hadden mazzel dat gisteravond het Happy Shan New Year festival in de stad werd gehouden. Een combinatie van een jaarmarkt, optredens, een optocht en ontelbare eettentjes. We hebben voor twee dagen een fiets gehuurd voor één euro zeventig per dag per fiets. Daarmee hebben wij vandaag een tochtje gemaakt wat ze hier als dagtrekking van zes uur lopen aanbieden. Soms met de fiets op de nek door de rijstvelden, was het een leuke onderneming met als hoogtepunt een waterval. Wij waren na drie en half uur terug.

Vanavond gaan we nog lekker eten in een soort van theehuis met uitzicht over de rivier en morgen vertrekken wij om 05.30 uur met de bus naar Pyin Oo Lwin.

• 14 December 2012 - 12:18

Wat een onderneming weer!! Mooi om te lezen. Veel plezier beide, een hele fijne kerst en gelukkig nieuwjaar alvast gewenst!

• 14 December 2012 - 12:25

Map:

Het avontuur kan nu al niet meer stuk, als ik dat zo lees, echt geweldig ook de vriendendienstmassage, waar maak je dat nog mee in deze tijd en een festival, de eerste dagen al zo veel meemaken.Veel plezier verder,
    jullie gaan in ieder geval "goed gekapt" door met jullie reisavontuur.

• 14 December 2012 - 13:42

Trijntje:

Jij ook naar de kapper geweest? Klinkt goed allemaal! En wij maar werken.......

• 14 December 2012 - 15:43

Jeanet:

Wat een avontuur! Geniet ervan, zou leuk zijn wat foto's te zien hoewel jullie verhalen al veel zeggen over de reis.

• 14 December 2012 - 17:19

Monika:

Wat is het toch weer leuk om jullie avonturen te lezen! Die massage door die jongetjes die gewoon over je heenwandelen, wat een belevenis!
    Ik ben weer heel benieuwd naar de verdere verslagen en hoop dat het toch af en toe lukt om foto's toe te voegen, dat maakt het toch allemaal veel beeldender om te lezen.

• 14 December 2012 - 17:19

Monika:

• 16 December 2012 - 21:34

Jan Dirk:

Ha die Gerard en Marian,
    Gerard kan je mij je mobiele nummer even mailen? Zondag as komen wij in Yangon aan. Zal je af en toe sms'en aangezien mail uitlezen lastiger is in Myanmar. Neem aan dat je mobieltje wel redelijk werkt daar?
    Wie weet kruisen onze routes elkaar en kunnen we ergens een biertje drinken.
    Groeten JD