Kerstdagen tussen chilipepers en knoflook - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Kerstdagen tussen chilipepers en knoflook - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Kerstdagen tussen chilipepers en knoflook

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

28 December 2012 | Myanmar, Inle

Als je de Kerstdagen eens op een andere manier wilt beleven dan is een drie daagse trektocht rondom Kalaw een optie. Via uncle Sam hadden we een trekking geboekt. ’s Morgens de dag voor Kerst bij uncle Sam kregen wij twee schattige gidsjes mee. Banloo de oudste van negentien was op papier onze gids en haar vriendin de kok. Deze drie daagse trip inclusief overnachten en eten kostte ons wel geteld veertig euro per persoon.

Je moet voor dit geld geen uitgebreide Kerstdiners verwachten of luxe overnachtingen. De meiden deden hun uiterste best om lekker voor ons te koken en het moet gezegd, het smaakte goed en héél veel. De overnachting is meer zoals tijdens de geboorte van Jezus in Bethlehem, zeer basic dus. We sliepen op de houten planken met niets meer dan een rieten matje waarop wij lagen. ’s Nachts kan het overigens behoorlijk koud worden. Onze gidsjes verzorgden ons daarom rijkelijk van een dikke stapel dekens.

De trekking zelf was heel leuk, door een prachtig landschap afgewisseld met dorpjes van lokale bergstammen. Het is schitterend om te zien hoe in deze omgeving enorme hoeveelheden chilipepers en knoflook wordt verbouwd. De dorpen zien vaak rood van de chilipepers die er liggen te drogen in de zon. Het is werkelijk een genoegen om door deze dorpen te trekken te vertoeven en te overnachten. De mensen zijn echt super vriendelijk en gastvrij, ook al kun je geen woord met elkaar delen. De kinderen zijn heel open en roepen je steeds “hello” en “bey bey” toe. Dat zijn ook de enige woorden Engels die ze kennen. Af en toe gaven wij ze een ballon of een paar kleurpotloden. Voor hen is dit echt een feest. Op een gegeven moment was er zelfs een opa die ook graag een ballon wilde.

Hoewel het niet zo zwaar is als in de jungle in Thailand, is het toch wel heuvelachtig. Op één dag liepen wij tussen de vier en zes uur met een kleine rugzak. Dat is zo’n twintig tot vijfentwintig kilometer op een dag. ’s Avonds ben je dan toch wel redelijk vermoeid. Aangezien iedereen met de kippen op stok gaat, bleef ons ook weinig over om rond een uur of acht naar bed te gaan. Je hebt geen elektriciteit, kachel, internet, TV of wat dan ook. Daarentegen staat iedereen ’s ochtends voor dag en dauw op. Wij bleven dan nog maar even tot een uur of half zeven onder de dekens omdat het te koud was in afwachting van ons ontbijt dat door onze geweldige gidsjes werd bereid.

Na deze drie dagen van Kerst in stijl te hebben doorgebracht konden wij in Kalaw terecht in een “economy room” in ons Guesthouse. Dit omdat alles verder volgeboekt was. Desondanks waren wij heel gelukkig om weer op een gewoon bed te kunnen slapen en ons te kunnen douchen. We kijken terug op een zeer bijzondere Kerst, zonder Kerstboom enz. Morgen verder met de bus naar het Inlay Lake.

• 28 December 2012 - 15:52

Marion:

Hoi Gerard en Marian,
    dat zijn nog eens sportieve kerstdagen en wij hier maar
    eten en drinken. Heerlijk om zo bezig te zijn.
    Hier regent het pijpenstelen en is het vrij somber.
    Gelukkig geeft de kerstboom licht.
    Een hele fijne (en bijzondere) jaarwisseling
    toegewenst in het verre oosten,
    groetjes Marion

• 28 December 2012 - 16:31

Joyce:

Een kleurrijke kerst vergelijken met het gezellig grijs aan deze kant......ben elke keer weer gefascineerd door jullie indrukken en belevingen....het is toch wel heel speciaal om de wereld van die kant te ervaren, juist in deze tijd van het jaar. Wens jullie zovast een smakelijk en bijzonder uiteinde..en bij het krieken van het nieuwe jaar - als je de ogen uitwrijft.... dat gevoel...waar geen woorden voor zijn.....
    Vanuit een druilerig Holland een hug van mij.

• 28 December 2012 - 17:02

Monika:

Ineens had ik een heleboel verslagen van jullie tegelijk (ik had een paar dagen niet in de mail gekeken) Jullie hebben al weer een heleboel beleefd en een wel hele bijzondere kerst gevierd. Mooi dat jullie overnachtingen erg kerst-achtig waren op jullie rieten matje op de houten plank. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat de eerste nacht in een gewoon bed dan wel weer heel heerlijk is.
    Vanuit een heel druilerig Eursinge wens ik jullie alvast een mooie jaarwisseling (ben benieuwd wat jullie daar gaan meemaken) en een goed begin van 2013!
    Groetjes,
    Monika

• 28 December 2012 - 17:44

Wolter:

Het ziet er allemaal zeer aantrekkelijk uit om heen te gaan, maar wellicht behoorlijk zwaar? In ieder geval een heel gelukkig 2013 gewenst.
    wolter

• 28 December 2012 - 18:09

Geesje:

Weer een hele ervaring rijker om kerst eens op een andere manier mee te maken ik nheb je verslag weer met plezier gelezen .Ik wens jullie een plezierige jaarwisseling toe, zal zeker weer bijzonder worden en heel veel goeds voor jullie tweeen samen in 2013 Gr Geesje

• 28 December 2012 - 18:21

Elly:

Hoi Hoi,
    Leuk om te lezen dat jullie weer iets bijzonders kunnen toevoegen aan jullie reis. Mooi uitzicht zeg....echt wauw. Veel aan jullie gedacht tijdens de kerst, en steeds even kijken of er alweer een verhaal was. Maar gelukkig jullie hebben het weer fantastisch gehad. Leuk.
    Geniet met volle teugen. Groetjes elly

• 28 December 2012 - 21:55

Leydy Lübbers:

Hoi Hoi,
    Leuk om eindelijk weer wat van jullie te horen, maar ik wist dat jullie op trekking waren. Maar ik hoorde op tv dat er een vliegtuig in Burma was verongelukt en er zaten veel toeristen in. Ze gaven niet aan welke vlucht of plaats. Er waren 3 Burmese doden en de rest buitenlandse gewonden. Ik ben benieuwd of dit bericht jullie ook heeft bereikt.

Ik lig deze week een beetje in de lappenmand, ben erg moe en zeer verkouden. Dat heb je met de overgang tussen mooi warm en zonnig en dan dat druilerige natte weer hier. Dus pas maar op als je terugkomt.

Groetjes Leydy