Inlay Lake, het giethoorn van Myanmar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Inlay Lake, het giethoorn van Myanmar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Inlay Lake, het giethoorn van Myanmar

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

30 December 2012 | Myanmar, Inle

Wachtend op de bus van vanmiddag naar Bago hebben we wat tijd om weer een reisverslag te schrijven. Voor Birmese begrippen hebben wij nu even uitzonderlijk goed internet.

Grappig dat bij jullie het nieuws van het neergestorte vliegtuig bekend is. Drie dagen terug op de weg, naar het Inlay Lake, kwamen wij langs het vliegveld van Heho en zagen daar de smeulende wrakstukken van het vliegtuig liggen. Gelukkig hadden wij gekozen voor de bus, ook al is dat niet altijd een garantie om zonder brokken over te komen. De bus was volgestouwd tot het laatste gaatje en een aantal passagier hingen uit de deur aan de bus terwijl het hele gangpad volgestouwd was. Daar waar nog plek was werd een plastic krukje neer gezet zodat enkelen nog konden zitten op de uren durende rit.

Inmiddels zijn wij al weer drie dagen aan het Inlay Lake. Dit is een grote toeristische attractie in Birma. Eergisteren hebben wij een bootje gehuurd en het hele meer over gevaren. Het belangrijkste kenmerk van dit gebied is de manier waarop de vissers hun bootje voortbewegen. Staand op een been gebruiken zij het andere been om de roeispaan te bedienen. Het is heel relaxed om met dit prachtige weer over het meer, tussen de dopjes op palen en de drijvende tuinen, door te varen. Het deed ons denken aan giethoorn maar dan veel groter en op zijn aziatisch.

Minpunten zijn dat het wel zeer toeristisch is. Iedereen die Birma bezoekt wil het Inlay Lake zien. Gevolg is dat je van shop naar shop gebracht wordt tijdens de dagtrip ondanks ons uitdrukkelijke verzoek dit niet te doen. Maar goed, we hebben voor de zoveelste keer gezien hoe, goud, zilver, zijde, sigaren enz. gemaakt wordt. We worden zo langzamerhand een deskundige op dit gebied. Nieuw was voor ons het spinnen van garen uit de stengel van de Lotusbloem. Je merkt dat het hier piek seizoen is. Er is nauwelijks een kamer te krijgen. Wij boeken die nu al ver vooruit. De prijzen reizen de pan uit. Waar wij eergisteren nog 23 dollar voor een kamer betaalden, betalen de gasten nu al 35 dollar. De kamers zijn het eigenlijk absoluut niet waard maar er is weinig keus. Hetzelfde geld voor de taxis, boottrips enz. Ondanks dit zitten wij nog ruim binnen ons budget omdat de rest wel zeer goedkoop is.

Gisteren was Marian ziek en heeft de hele dag op bed gelegen. Gerard is met Mark en Ellen, twee backpackers uit Nieuw Zeeland maar wonend in Sjanghai naar een wijngaard geweest. Het was verrassend hoe professioneel en goed georganiseerd deze er uit zag. De wijn smaakt ook heel goed. Maar wat wil je ook als deze wijngaard opgezet en gerund wordt door een Duitser.

Op dit moment is het voor ons niet mogelijk om foto's te plaatsen. Wij hopen dat wij morgen of overmorgen in Bago, net boven Yangoon, ook weer zoveel geluk hebben met het internet. We zullen dan de resterende foto's bij het vorige en dit reisverslag plaatsen. Mocht het niet lukken dan alvast iedereen een goed uiteinde en een gelukkig nieuwjaar gewenst.

  • 30 December 2012 - 11:12

    LEYDY:

    Tjonge dat deed jullie waarschijnlijk wel wat, dat smeulende gesneuvelde vliegtuig in het veld te zien roken. Het was op een weg geland en ik begrijp dat dat nogal hobbelig kan zijn. Een Burmees op zijn bromfiets op pad naar .... was op slag dood.

    Verder loopt het jaar op zijn einde, maar is het eind van jullie reis ook in Burma ook zo langzamerhand naderende neem ik aan. Je noemt Bago ik vraag me af of dat het vroegere Pegu is. Mocht dat zo zijn dan herinner ik mij die bijzondere fietstaxi's. Waarbij de pasagiers naast de fietser zitten, de een kijkt vooruit en de ander achteruit. Dat is net als die postkoetsjes in het noorden toch heel leuk om te zien wat men hier voor vervoer (op zijn eigen manier en waarschijnlijk via een plaatselijke smid?) ontwikkeld heeft. In Pegu heb je een prachtige grote liggende Buddha. Ik heb dit bezocht als dagtrip vanuit Rangoon, dus je zit dan wel heel dicht bij jullie vertrekpunt.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen aangevuld natuurlijk met de foto's. Dus .... mag het allemaal maar een beetje vlotjes richting Amsterdam gaan. Ik ben benieuwd op welke plaats van de reistop 10 Burma komt.

    Groetjes

    Leydy

  • 30 December 2012 - 19:59

    Geesje:

    laat je ook foto"'s zien van dat mooie Giethoorn , Geniet nog even van al dit mooie, want voor jullie het weten staan jullie weer in het Drentse dorp met regen en wind Marian beterschap een doede jaarwisseling en een goed 2013 toegewenst Geesje

  • 30 December 2012 - 20:50

    Marion:

    Onvoorstelbaar dat er toch al zo'n toeristisch gebied is in Birma.
    Het land begint zich net pas open te stellen voor buitenlanders.
    Of zijn het de Birmezen zelf die naar Inlay Lake afreizen?

    Beterschap voor Marian.
    Een leuke Oudejaarsavond gewenst en een goed en reislustig 2013!

    Marion

    PS Ik heb vorige maand nog een reisje naar Sri Lanka gewonnen, vertrek april mei,
    helemaal leuk!

  • 02 Januari 2013 - 10:08

    Map:

    Geweldig mooie foto's van de tocht op het Inlake Lake en heel bijzonder, zoals ze roeien met hun ene been rondom een roeispaan, zie nu de foto's die geupload zijn, top...

  • 07 Januari 2013 - 17:01

    Jane Lubbers:

    Beste Gerard en Marjan,

    De beste wensen voor 2013. De prachtige foto's van Inlay Lake maken dat mijn herinneringen van 1981-1982 weer scherp op het netvlies staan. Ook ik nam deel aan die boottrippjes, en andere trips die allemaal binnen een week gemaakt werden. Niemand mocht langer dan 1 week in Myamar blijven. De aankomst was met vliegtuig in Rangoon, en het vertrek ging op dezelde manier. Een andere mogelijkheid was er niet.
    Jullie zullen begrijpen dat ik alles met (een stukje heimwee) volle belangstelling lees.
    Is de ontwikkeling van computers, mobieltjes etc. nog op een zeer naar niveau? Houden de Birmezen nog steeds van sterke drank en losse dollars of Euro's. Ik voelde mij toen erg veilig bij de bevolking. Ik was ooit eens mijn paspoort en een zakje dollars vergeten. Deze lagen traditioneel onder het slaapkussen. Om 4.00 uur in de morgen kwam een vrachtwagen mij ophalen voor de terugtocht naar Rangoon. Na amper een half uur rijden ontdekte ik wat ik was vergeten. Hoe maak je dit aan de mede reizigers duidelijk dat ik een "gevoelig"probleem had. Niks doen en daardoor het land niet op tijd kunnen verlaten was geen optie. De uitleg en de daaropvolgende rustige actie verliep prima. Ze reden door naar een dorp met marktplaats. Daar stonden vooral paardekarren voor vervoer. Een onbekend persoon nam mij bij de hand en bracht mij bij een auto waarin ik plaats moest nemen. Ik zat amper, of in een beetje verhoogd tempo reed de chauffeur met mij terug naar de logeer plaats. Mijn vergeten stad lag er nog onaangetast bij. Daarna weer snel terug voor vervolg van de rit. Ik hoef jullie niet uit te leggen hoe ik de terugreis, en eigenlijk het totale verblijf in Birma heb ervaren.
    Voor jullie nog een fijne reis gewenst. Vriendelijke groet van Merel, Boudewijn , Hennie Terlien en Jane Lübbers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard en Marian

Coachsurfers: https://www.couchsurfing.org/people/gerard.lubbers https://www.couchsurfing.org/people/marian.feddema

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 206581

Voorgaande reizen:

13 December 2014 - 17 Januari 2015

Nepal en Tibet

02 Mei 2014 - 08 Juni 2014

Peru en Bolivia

05 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

China en Vietnam in een backpack

07 December 2012 - 12 Januari 2013

Burma, mysterieus en fascinerend (Myanmar)

21 Juni 2012 - 21 Juli 2012

Thailand van jungle tot bounty eiland

08 December 2011 - 14 Januari 2012

India

Landen bezocht: