Zes dagen jungle - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Zes dagen jungle - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Zes dagen jungle

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

05 Juni 2014 | Peru, Iquitos

Na alle belevenissen zijn we nu terug in Iquitos in de bewoonde wereld en kunnen we ons weer normaal douchen. Straks lekker eten in plaats van het jungle food. Nu we na zes dagen elektriciteit en internet hebben kunnen we ons reisweblog bijwerken.
Vrijdag werden we al vroeg (zes uur) opgehaald door Gerzon Pizango en onze gids Ronald voor de zesdaagse tour door de jungle. Na anderhalf uur rijden komen we in Nauta aan om in te schepen. Maar voor we Nauta in kunnen moeten we van ons busje overstappen in een soort van motortaxi (TukTuk). Het is een bijzonder plaatsje. Het voelt als de laatste halte voor het oerwoud. We bezoeken nog snel even de lokale markt en kopen de laatste dingen, zoals chips, nootjes en wijn. Achteraf hebben we hier geen spijt van.

De afgelopen zes dagen hebben we op verschillende locaties gezeten die alleen per boot te bereiken zijn. De locaties waar wij sliepen waren redelijk basic en afgelegen, geen internet, TV, stroom alleen via een aggregaat tussen 18.00 en 21.00 uur en douchen alleen met koud water. Eén nacht hebben we in de jungle gekampeerd in een wel zeer primitieve tent, een stuk plastic over een omgehakte boom. Tot overmaat van ramp regende het de hele avond en nacht. Van de geplande nachtwandeling, op zoek naar een Anaconda (wurgslang) kwam dus niets. Dit hebben we later wel weer ingehaald. In de afgelopen dagen hebben we echt ongelooflijk veel dieren gezien, mede dankzij onze twee gidsen Ronald en vooral Balla. De dieren zijn zo goed gecamoufleerd dat wij ze soms op twee meter afstand nog niet konden zien terwijl hij ze ons aanwees. Het was soms zeer moeilijk om er foto’s van te maken, toch hebben we denken we een paar aardige opnamen kunnen maken. Zo hebben wij heel veel verschillende exotische vogels gezien, tientallen dolfijnen (kleine grijze en grote roze), vele soorten apen, diverse luiaards, verschillende vissoorten gevangen, waaronder de beruchte piranha’s, verschillende soorten kikkers, van heel groot tot héél klein maar wel dodelijk giftig, verschillende soorten wurgslangen (Boa Constrictors en Anaconda’s) en de tot de verbeelding sprekende Tarantulla spin. De tijger zijn we gelukkig niet tegengekomen.

Ronald heeft ons heel veel uitgelegd over de eetbare en geneeskrachtige planten en bomen. Al met al was het een bijzonder leerzame en boeiende ervaring. Wat misschien nog het meest indruk heeft gemaakt is de samenhang tussen dieren, planten en de enorme uitgestrektheid en ontoegankelijkheid van het gebied. Van oudsher leven hier honderden stammen (tribes) met hun eigen rituelen en gebruiken. Nog niet zo lang geleden leefden hier koppensnellers met speren, pijl en bogen en giftige blaaspijpen. Deze dodelijke wapens werden ingesmeerd met het gif van onder andere kikkers.

Leuk om nog te vermelden is dat een bepaalde stam hier een bepaald ritueel met gif gebruikt dat geestverruimend werkt. Eén van de gidsen, een local, stelde dit ritueel voor aan een groep jongeren die ook op trekking zijn. Nu, zij wilden wel, zo gezegd zo gedaan. Met een gloeiend stokje werd op de arm van de jongeren een brandwondje gemaakt en vervolgens werd een beetje gif in de wond gesmeerd. Na vijf minuten was het effect overduidelijk. De één na de ander begon over te geven en waren een kwartier dood ziek. Sommigen kregen een emmer water over zich heen om af te koelen. Daarna werden ze vrolijker en vertelden ons dat ze alles veel kleuriger en scherper zagen. De indianen gebruiken dit voor als ze op jacht gaan en hun prooi veel beter kunnen opsporen. Wij werden ook gevraagd om dit ritueel te ondergaan. Daar hebben we maar van afgezien. Achteraf een goed besluit. Van een andere gids hoorden we dat het niet zo onschuldig is. Vooral als je wat ouder bent kan het leiden tot een hartstilstand.

Morgen gaan we nog naar een indianen stam die tot op de dag van vandaag de blaaspijp gebruiken, voordat we ’s middags naar Lima vliegen. Sorry voor de grote hoeveelheid foto’s bij dit reisverslag. Dit komt door dat we al die dagen geen reisverslagen konden uploaden.

• 05 Juni 2014 - 08:00

Map Dijkstra:

Heel indrukwekkend, wat een hoeveelheid aan dieren en er zijn echte knuffels bij zie ik.Echt tof, dat je deze afgelegen plaatsen kunt bezoeken en prachtige foto's, deze geven een goeie impressie van jullie jungletocht.

• 05 Juni 2014 - 09:50

Leydy Lübbers:

Tjonge wat een prachtige dieren. Overweldigend. dit doet mij toch heel erg aan mijn 4 weekse tocht door Kalimantan denken. Ja, oerwoud en water en hutjes dat lijkt precies op elkaar. Kan zo Azië zijn.
    Ik wens jullie een goede terugreis toe.

• 05 Juni 2014 - 11:47

Ria Koldewee-Nijkamp:

Geweldig die foto's, heel leuk om jullie te volgen.
    Groetjes,
    Ria

• 05 Juni 2014 - 16:01

Elly:

wat beleven jullie veel zeg. Respect voor deze uitdagingen die jullie opzoeken......brbrbrbr. Ik zie toch dingen voorbij komen die ik echt zou overslaan hahahahaahahaha. Nou nog een paar daagjes en dan begint het uitrusten voor jullie......:)

• 05 Juni 2014 - 21:04

Marion:

Weer een heel andere sfeer hier, Bijzonder!

Verslag uit: Peru, Iquitos

Peru en Bolivia

Peru en Bolivia stonden al lang op ons verlanglijstje. Landen met vele hoogte punten en dat mag je in dit geval letterlijk nemen met; de hoogste stad ter wereld Potosi, het hoogst gelegen Titicaca meer en de op vierduizend meter hoog gelegen zoutvlakte van Uyuni. Er is echter meer! Waar wij vooral naar uitkijken zijn de ruïnes van de Inca stad Machu Pichu, één van de 7 wereldwonderen en een zes daagse trekking door het Amazonegebied in het noorden van Peru.

De prijzen van de vliegtickets hebben ons tot nu toe tegen gehouden. Blij verrast lukte het ons om voor iets meer dan zevenhonderd euro een ticket te krijgen. Toen was de beslissing snel genomen.

Tot nog toe hebben wij vooral Azië bezocht, maar we begeven ons nu op geheel onbekend terrein. We zijn nog nooit in Zuid Amerika geweest. Aangezien wij beiden geen woord Spaans spreken zal de taal wel weer een barrière vormen. Na China zullen wij ons nu ook wel weer redden.
Wij hebben hoge verwachtingen van de verschillen in cultuur die we in Peru en Bolivia hopen aan te treffen. Vooral de mix van met name Spaanse invloeden en Indianen cultuur.

Wat voor ons ook een heel nieuwe ervaring zal zijn is de te verwachten kou in met name Bolivia, waar de temperatuur ’s nachts tot minus 20 graden kan zakken.
Kortom, een ander continent en een nieuwe uitdaging.

Maar ons motto is en blijft:
Een toerist weet niet waar hij geweest is. Een reiziger weet niet waar hij naar toe gaat!