Gevecht met Trigger Fish - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Gevecht met Trigger Fish - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Gevecht met Trigger Fish

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

17 Juli 2012 | Thailand, Koh Tao

De afgelopen twee dagen hebben wij maar liefst vijf duiken gemaakt en allemaal zeer afwisselend. We kunnen nauwelijks beschrijven hoe mooi het hier onder water is, dat je wel dertig meter kunt kijken, maar daarnaast kan het soms ook nog wel een beetje spannend zijn. Bij de eerste duik werden we aangevallen door een enorm grote Trigger Fish.

Dat is echt wel een gemeen beestje. Deze was behoorlijk groot en wel zo’n vijftig centimeter in doorsnee. Wij hadden tijdens onze eerdere duiken al eens een Trigger Fish gezien maar deze was naast behoorlijk groot ook erg agressief. Het is een geel kleurige vis die qua tanden en kaken het best te vergelijken is met een enorme Piranha. (Fran-) Cisko onze duikgids had hem niet aan zien komen en voor dat hij het in de gaten had was hij in een gevecht gewikkeld. Na enkele minuten met vinnen het beest te hebben afgeweerd kon hij ontkomen. Wij konden het schouwspel op betrekkelijk veilige afstand gade slaan, al waren wij ook niet zeker van onze zaak. Cisko was nadien behoorlijk onder de indruk van het gebeuren. Hij weet als geen ander dat het ook anders kan lopen en je een gapende wond aan je been of arm er aan overhoudt.

Onze volgende duik was naar een wrak dat op twintig meter diepte ligt. Na het wrak te hebben bekeken, wilden we oversteken naar een andere locatie. Cisko probeerde dat op zijn kompas te doen. Dat ging niet helemaal zoals gepland. Na tien minuten zwemmen konden wij geen hand meer voor onze ogen zien door troebel water en voor wij het in de gaten hadden zaten wij op maar liefst achtentwintig meter diepte. Dit terwijl wij met ons brevet niet dieper mogen dan achttien. Omdat we compleet de weg kwijt waren bleef ons niets anders over om kort naar de oppervlakte te gaan om ons te oriënteren. Het bleek dat wij behoorlijk uit de koers lagen. Dus van nood maar terug gezwommen.

De allerlaatste duik die wij hebben gemaakt was een nachtduik. Zo’n ‘Night Dive’ mag je niet zo maar doen. Dus eerst ’s morgens maar weer aan de studie. Dat heet, Marian studeren en Gerard overschrijven. Kort voor de duik nog even een klein examen en wij slaagden met glans. We hadden onze antwoorden in het Nederlands geschreven en onze Thaise Instructor begreep dit natuurlijk niet. Mondeling wisten wij ons echter aardig te redden. Wij hadden vooraf hele grote verhalen gehoord over het nachtduiken, prachtige kleuren en vissen die je anders niet ziet. Het is natuurlijk een sensationele belevenis om in het donker een duik te maken maar wij vinden de kleurenpracht bij daglicht toch veel mooier. Wel was het een unieke ervaring en wij hebben weer een certificaat erbij.

• 17 Juli 2012 - 16:18

Map:

Zo, dus jullie gaan nu kijken en bestuderen hoe je met een trigger fisch in gevecht kunt gaan en hoe deze te overwinnen.Best heftig lijkt me, voor de rest ziet het er nog steeds geweldig uit met zo'n strandbar enzo...nog even genieten van de laatste dagen en dan wens ik jullie een goeie reis terug.

• 17 Juli 2012 - 19:38

Marion:

Mooie duikverhalen!
    Een heel afwisselende en leuke reis hoor!
    Veel plezier nog in Bangkok.

• 19 Juli 2012 - 21:12

Diana:

Heb de hele avond gespendeerd aan het lezen, kijken en genieten van jullie verhalen, foto's en video's. Fantastisch, wat een avontuurlijke reis door een prachtig land met schitterend natuurschoon. Wat een belevenissen. Grandioos, Marian, super voor jou!! En ik begrijp dat Gerard een dergelijke reis al eerder heeft gemaakt. Geniet nog volop van de dagen die jullie nog resten. Kom goed weer thuis en we spreken elkaar. Liefs Diana