China en Vietnam in een backpack - Reisverslagen van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu China en Vietnam in een backpack - Reisverslagen van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Voor Gerard zijn China en Vietnam bekend terrein. Wij hopen met deze kennis ons voordeel te doen. China is niet bepaald een gemakkelijk land om ongeorganiseerd te bereizen. De taal is natuurlijk al het eerste grote probleem. Een ander misschien wel groter probleem is het boeken van de vele (nacht-) treinen. Deze zijn niet ver in het voren te boeken en tickets zijn alleen verkrijgbaar in de stad waar de trein vertrekt. Wij zijn zeer afhankelijk van de trein. Maar vertrouwen er op dat dit goed gaat komen. Anders wordt het improviseren.

Verder is het land communistisch met een voor westerse begrippen strak regime met andere regels. Voor vrijwel alle landen ter wereld geldt dat je de nodige informatie via internet kunt verkrijgen. De kwaliteit van het internet kan in Vietnam en China een probleem zijn. Daarnaast wordt het internet in China meer gecontroleerd. Bepaalde sociale media, zoekmachines enz. zijn daar naar verluidt beperkt toegankelijk. Of we daar hinder van ondervinden is afwachten.

Kortom, China en Vietnam zijn voor ons weer één groot avontuur.

Maar ons motto is en blijft:
Een toerist weet niet waar hij geweest is. Een reiziger weet niet waar hij naar toe gaat!