Adembenemende Alto Plano Four wheel drive tour! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Adembenemende Alto Plano Four wheel drive tour! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Adembenemende Alto Plano Four wheel drive tour!

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

21 Mei 2014 | Bolivia, Potosí

Relatief fit staan we na twee uur slapen weer vrolijk op voor onze vier daagse tour over de Alto Plano (Hoogvlakte) van Bolivia. De Alto Plano is een enorm gebied op grote hoogte. Het ligt voor een groot gedeelte in Bolivia maar ook een deel in Chili en Argentinië. Wij dachten net wat aan de hoogte te zijn gewend, maar dit is toch nog weer andere koek. Na een kleine vertraging van anderhalf uur vertrekken wij met onze gids Elvis en zijn vrouw die onze kok is voor de komende dagen en een Frans stel Victor en Doela in onze landcruiser. De eerste dag is een zware. We rijden tien uur lang vanaf Tupiza door de bergen en over de hoogvlakte. Tupiza is overigens de plek waar Butch Cassidy en Sundance kid hun einde vonden tijdens hun laatste roof. Als je er zo rondrijd is het niet moeilijk je in deze tijd te verplaatsen. Op de meest bizarre plekken lunchen wij vanuit de kofferbak van de Toyota Landcruiser. Onderweg zien we spectaculaire landschappen en prachtige lagunes in verschillende kleuren. De kleuren worden veroorzaakt door mineralen en micro organismen. De ene lagune is prachtig rood en de andere schitterend groen.

Maar we zien ook zeer bijzondere dieren. Zelfs een heel bijzonder en zeldzame vos komt tot op vijf meter van de auto. Dat in dit onherbergzame gebied nog zoveel dieren leven verbaast ons. ’s Nachts overnachten wij in zeer basic accommodaties. De slaapplaatsen zijn goed maar eenvoudig. 's Avonds koelt het behoorlijk af met vorst. Maar overdag stijgt het weer tot rond de 20 graden boven nul en is de nacht snel vergeten. We hebben het al een paar keer over de hoogte gehad. Dit is hier toch wel een hele belangrijke factor om rekening mee te houden. We zijn voortdurend op een hoogte tussen de 4200 en 5200 meter. Ter vergelijking, het basiskamp voor de beklimming van de Mount Everest ligt op 5300 meter. Dit heeft zo’n impact op ons, dat tandenpoetsen of naar de wc gaan ons al buiten adem brengt. Een aspirine slikken, Cocabladeren kauwen en ongelooflijk veel water drinken voorkomen verdere bijverschijnselen van mogelijke hoogteziekte een beetje. Verder moeten wij oppassen dat we niet verbranden. De zon is hier ongenadig fel. De tocht is zeer bijzonder, maar we zijn ook blij als we ’s avonds om negen uur knus in bed liggen onder een pakket van dekens. Ook dan is slapen nog lastig, door alle indrukken. Wat is dit ongelooflijk genieten zeg en op voorhand nu al één van onze meest bijzondere reizen.

• 21 Mei 2014 - 19:11

Map Dijkstra:

Wat een geweldig mooi landschap, echt overleven zo te lezen, - 17 woow, de dagen en uitzichten maken alles weer goed, zou ik zeggen.Leuk, dat je met een colonne op stap bent en andere suvivors ontmoet.

• 21 Mei 2014 - 21:54

Elly:

Ja je moet er wat voor over hebben zeggen ze dan. Nou nou respect hoor. zzzzzzooooooo koud s'nachts. Maar oke toegegeven de omgeving is ongelooflijk.

• 22 Mei 2014 - 17:16

Leydy Lübbers:

Waauw, wat een indrukwekkende natuur. Naar dit deel van jullie reis wil ik ook wel een keer naar toe.
    Leydy

• 24 Mei 2014 - 22:04

Marion:

Ja het is echt afzien hoor Gerard en Marian!
    Gelukkig blijft het bij klachten die met aspirines op te lossen zijn!
    De natuur is indrukwekkend.

Verslag uit: Bolivia, Potosí

Peru en Bolivia

Peru en Bolivia stonden al lang op ons verlanglijstje. Landen met vele hoogte punten en dat mag je in dit geval letterlijk nemen met; de hoogste stad ter wereld Potosi, het hoogst gelegen Titicaca meer en de op vierduizend meter hoog gelegen zoutvlakte van Uyuni. Er is echter meer! Waar wij vooral naar uitkijken zijn de ruïnes van de Inca stad Machu Pichu, één van de 7 wereldwonderen en een zes daagse trekking door het Amazonegebied in het noorden van Peru.

De prijzen van de vliegtickets hebben ons tot nu toe tegen gehouden. Blij verrast lukte het ons om voor iets meer dan zevenhonderd euro een ticket te krijgen. Toen was de beslissing snel genomen.

Tot nog toe hebben wij vooral Azië bezocht, maar we begeven ons nu op geheel onbekend terrein. We zijn nog nooit in Zuid Amerika geweest. Aangezien wij beiden geen woord Spaans spreken zal de taal wel weer een barrière vormen. Na China zullen wij ons nu ook wel weer redden.
Wij hebben hoge verwachtingen van de verschillen in cultuur die we in Peru en Bolivia hopen aan te treffen. Vooral de mix van met name Spaanse invloeden en Indianen cultuur.

Wat voor ons ook een heel nieuwe ervaring zal zijn is de te verwachten kou in met name Bolivia, waar de temperatuur ’s nachts tot minus 20 graden kan zakken.
Kortom, een ander continent en een nieuwe uitdaging.

Maar ons motto is en blijft:
Een toerist weet niet waar hij geweest is. Een reiziger weet niet waar hij naar toe gaat!