Reizen met de trein - Reisverslag uit Pingyao, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Reizen met de trein - Reisverslag uit Pingyao, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Reizen met de trein

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

15 Juli 2013 | China, Pingyao

Het reizen met de trein in China is een avontuur op zich. De stations zien er meer uit als Schiphol bij ons. Alles gaat zeer gedisciplineerd. Voordat je überhaupt op het station komt moet je eerst door een checkpoint, hier laat je je kaartje en paspoort zien. Is dat voor elkaar dan ga je door een detectiepoortje en je bagage wordt gecontroleerd. Dan kun je naar een wachtzaal speciaal voor het perron van jouw trein. Er zijn verschillende soorten wachthallen afhankelijk van het type kaartje wat je hebt hardsleeper of softsleeper. De ene wat luxer dan de andere. De wachtruimte voor de Softsleeper lijkt meer op een VIP room.

Vlak voordat de trein het perron binnen komt ga je weer door een controle en wordt je kaartje geknipt. Op je kaartje staat aangegeven in welke wagon je moet zijn. De treinen zijn elle lang en met een beetje pech moet jij in de voorste zijn. Dat wordt dan rennen om op tijd bij jouw wagon te komen. Bij jouw wagon staat een medewerker en zij wisselt jou treinkaartje in voor je plaatskaartje. Op het eind van de reis wissel je die weer in voor je treinkaartje en bij het verlaten van het station moet je dat bij de uitgang weer inleveren. Uiteindelijk ben je dan op de plek waar je wezen moet en kan de reis echt beginnen.

Wanneer je een softsleeper hebt, heb je met vier personen een af te sluiten coupe. Het is heel comfortabel en van de meeste gemakken voorzien. In een hardsleeper slaapje in lange gangen met elke keer drie bedden boven elkaar. Goed te doen maar minder privacy. Het voordeel hierin is dat je gemakkelijk in contact komt met de Chinezen. Je merkt dat de Chinezen die een klein beetje Engels kunnen, graag met je in contact willen komen. Vooral jonge mensen vinden dit leuk.

  • 15 Juli 2013 - 07:53

    Leydy:

    Groetjes uit zonnig Amsterdam. Nou ja, hardstikke zonnig Amsterdam, de zomer kan blijkbaar nog niet op. Maar O wee als dat zonnetje eventjes achter de wolken verdwijnt, dan mopper de mopper de mopper. De koude ellende van dit voorjaar zit er bij de mensen hier goed in. Maar goed in ieder geval ook geen regen in zicht, dat is ook al een heleboel.

    Die treinreizen in China dat is me toch wat. Ik kan me niets voorstellen bij die super moderne stations in het huidige china. Lijken die echt op Schiphol? Maar de treinen zullen nog altijd wel die superlange kollossale treinen zijn, heel goed te doen. Ooit herinner ik mij mijn treinreis van Xinning naar Shanghai, volgens mij wat dat 74 uur hard sleeper. Ik vond het geweldig op het middelste bed liggend. Lekker genietend van het prachtige landschap dat aan je voorbij trekt. Treinreizen is toch ook iets voor de avontuurlijke reiziger met comfort. Vroeger ging ik nooit soft sleeper omdat je dan grote kans had dat er bij mij (ik reisde altijd alleen) 3 paffende chinezen bij mij in de cabine zaten. In dat opzicht zijn ze inmiddels goed opgevoed. Maar ze zijn zowieso wel flink opgevoed. Maar voor mij blijft het een derde wereldland zo lang ze nog stinktoiletten hebben. Gewoon bijna open riolen. Ook al willen de chineesjes het graag de wereld wijs maken dat ze hoog ontwikkeld zijn. Ja, Beijing is kollossaal en vaak luxer. Maar Gerard, hoe zit het nou met de luxe, comfort en derde wereld gehalte van het chinese platteland. Kun je daar eens wat over schrijven. En zijn die blote billetjes van kinderen nog steeds in? Lekker piezen in de goot?
    Ik kan het helemaal fout hebben maar probeer me daar een beetje bij voor te stellen van het huidige chinese platteland. Zeker straks richting het panda reservaat wil ik graag weten hoe daar de hygiene en de toiletten zijn. Zijn er nog spugende chinezen over tegenwoordig? Het is wel fantastisch hoe het de chinese overheid lukt om dit ongemanierde volkje op te voeden tot 'normale' wereldburgers. In ieder geval hebben ze als het goed is geen enkel probleem met minderwaardigheids gevoelens, zoals de meeste derde wereldlanders. Dat Chinese neusje gaat soms toch een beetje de hoogte in. Tenslotte hebben zij de boekdrukkunst en ... en ... uitgevonden. Ja, he he, hoevele honderden jaren geleden?
    Nou nu even mij afgereageerd. Geniet er maar lekker van, ik ben lekker bezig met mijn island hoppig trip richting Japan. Daar heb ik voorlopig heel veel zin in en de voorbereidingen vorderen gestaag
    Groetjes Leydy

  • 15 Juli 2013 - 15:07

    Susan:

    Wow, you got your train to Xian delayed 85min! :-( Anyway, you must be in xian now ... enjoy!

    susan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard en Marian

Coachsurfers: https://www.couchsurfing.org/people/gerard.lubbers https://www.couchsurfing.org/people/marian.feddema

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 208346

Voorgaande reizen:

13 December 2014 - 17 Januari 2015

Nepal en Tibet

02 Mei 2014 - 08 Juni 2014

Peru en Bolivia

05 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

China en Vietnam in een backpack

07 December 2012 - 12 Januari 2013

Burma, mysterieus en fascinerend (Myanmar)

21 Juni 2012 - 21 Juli 2012

Thailand van jungle tot bounty eiland

08 December 2011 - 14 Januari 2012

India

Landen bezocht: