Een reis met verrassingen - Reisverslag uit Guilin, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Een reis met verrassingen - Reisverslag uit Guilin, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Een reis met verrassingen

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

12 Augustus 2013 | China, Guilin

Op onze laatste dag in Hanoi hebben we weer te maken met het staartje van de Tyfoon. Dat wil zegen héél veel regen. Tussen de buien door hebben we wat kunnen shoppen. Ongelofelijk wat kan er in een korte tijd veel regen vallen, de straten staan weer blank en het verkeer kan er maar moeizaam door. Sommige scooters laten het afweten vanwege het vele water. Marian heeft op de valreep nog een zijdenjurkje met bij passende jas gekocht. Het mooie is dat die helemaal op haar lichaam in drie uur tijd vermaakt kan worden zonder extra kosten. Om 20.10 uur vertrekken we met de trein naar Nanning in China. We zijn benieuwd hoe het gaat bij de grensovergang. Als het goed is zijn we dan om 10.00 uur ‘s morgens in Nanning om direct door te gaan naar Guilin. Wat schetst onze verbazing als we de volgende ochtend om 9.00 uur wakker worden en we ontdekken dat we maar twee uur gereden hebben en dus nog dichtbij Hanoi zijn. Het voordeel is dat we wel lekker geslapen hebben. Het blijkt dat we al uren stilstaan omdat het spoor onderwater staat en de trein niet verder kan. Uiteindelijk worden we met bussen naar een andere trein die vanuit China is gekomen gebracht die ergens op de vlakte is gestrand. Hier worden de passagiers verwisseld en kunnen we onze reis voortzetten. Als we bij de Vietnamese grens komen moeten we met al onze bagage uitstappen door de douane. We leveren onze paspoorten in en de bagage gaat door de scan. Vervolgens is het wachten geblazen totdat de paspoorten gecontroleerd zijn en dan worden ze op afroep van je naam weer uitgedeeld. Voor ons gevoel wat omslachtig. Vervolgens weer terug in de trein naar de Chinese grens, die blijkt kilometers verder te liggen, wel komt de douane aan boord om al vast de paspoorten te verzamelen. Bij de Chinese grens aangekomen moet we weer uitstappen, alle bagage open gemaakt en gecontroleerd, dus dat kost tijd. Het passeren van de grens alleen al kost meer dan drie uur. Eindelijk kunnen we dan aan onze laatste etappe beginnen. Een reis van twaalf uur is uitgelopen tot tweeëntwintig uur. Hierdoor zijn we genoodzaakt om in Nanning te overnachten iets dat we eigenlijk niet wilden. Achteraf blijkt dit toch niet zo’n straf te zijn. We komen in een straatje terecht met allemaal eetstandjes. Meer dan vijfhonderd meter aan eten en vooral een verscheidenheid aan zeevruchten. Het ziet er super mooi uit en is een lust voor het oog.

De volgende dag gaan we met de trein van 9.00 uur naar Gulin en bezoeken de Flierefluiter grot. Een ongelofelijk mooie grot, het is niet te geloven wat de natuur kan doen. De grot is op zich al heel opmerkelijk. Maar de Chinezen hebben de grot een extra dementie gegeven door met verschillende lichten te werken hierdoor krijgt het nog meer een sprookjes gevoel als je er rond loopt.
Na het bezoeken van de grot reizen we door naar YangShou onze uiteindelijke bestemming.

• 12 Augustus 2013 - 11:45

Leydy:

Tjonge jonge de Flierefluiter grot. Hoe verzin je het. En ik weet niet of die grot met de ongelofelijke kleuren tl-buizen ook die flierefluiter is. Maar ik vind dat de Chinezen toch wel het ene stukje natuurlijk verschijnsel dat je daar kunt ervaren helemaal de grond in boort vanwege die kleuren tl-buizen. Sorry, maar dat nooit echt mijn ding. Ze doen maar waar ze zin in hebben, maar puur natuur heeft China zo ontzettend veel te bieden dat ik die energieverspilling helemaal niks vind. Maar ja, wie ben ik ......

• 12 Augustus 2013 - 12:50

Elly:

Wat een eten zeg...............en marian complimenten voor de mooie jurk.