Xian, de oude hoofdstad van de Keizer - Reisverslag uit Xi'an, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Xian, de oude hoofdstad van de Keizer - Reisverslag uit Xi'an, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Xian, de oude hoofdstad van de Keizer

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

16 Juli 2013 | China, Xi'an

Het station van Xian is overweldigend groot en erg druk. We zouden worden op gehaald door een pick-up van ons Hostel, maar omdat we vijf uur te laat aankomen is die natuurlijk al weg. Na een poosje wat gelopen te hebben nemen we een tuktuk en worden we naar Shuyuan Hostel gebracht.

De trip naar het terracotta leger verplaatsen we naar morgen. Vandaag gaan we de stad bekijken. Xian staat vooral erg goed bekend om zijn eetkraampje en verscheidenheid aan lekkernij. We laten ons dan ook graag verrassen. Ja, hoor als we bij het hart van de stad komen, komt ons de lekkere geur al tegemoet. We kunnen de verleiding niet weerstaan en bij het eerste de beste kraam kopen we twee spiesen, met vlees en inktvis. Het is weer een genot om hier rond te lopen en al die lekkernij te zien, ruiken en proeven. Er is zoveel te zien en te beleven. Je komt oren en ogen te kort en vooral mijn maag kan de hoeveelheid niet aan. Het smaakt allemaal heerlijk. Trouwens het eten is China is verbazing wekkend lekker.

‘s Avonds bezoeken we het grootte licht en water spektakel. Gerard is hier drie jaar geleden al geweest en heeft er veel over verteld ik ben dus erg benieuwd. Nou, er is geen woord van gelogen. Het is zeker een bezoek meer dan de moeite waard. Om negen uur precies wordt onder gekleurd licht en begeleid met klassieke muziek een plein van fonteinen in werking gezet. Let wel, een plein ter grote van drie voetbalvelden met een enorme Pagode op de achtergrond. Rondom verlicht met schitterende nep bomen. Het lijkt wel Kerstmis in Disneyland. Sommige fonteinen bereiken wel een hoogte van 30 meter. Het hele spektakel duurt ongeveer 30 minuten maar het is elke minuut waard. Er komt dan ook massaal publiek op af. Rondom de fonteinen staan wel tienduizend mensen, bijna uitsluitend Chinezen. We lopen nog wat rond en besluiten dan richting Hostel te gaan. Dit blijkt nog niet zo gemakkelijk, het vinden van de bushalte blijkt moeilijk, een taxi krijgen is een kriem en vragen aan voorbijgangers blijkt hopeloos er is er niet één die Engels spreekt. Uiteindelijk kunnen wij een Tuktuk vinden die ons brengen wil.

• 16 Juli 2013 - 11:57

Leydy Uit Amsterdam:

Nou dat lekkere eten in Xian spreekt mij wel aan. Mááár, is er in China ook iets als de ramadan? Vorige week is er hier in Nederland met tam tam bekend gemaakt dat de Moslims een maand met Ramadan begonnen.
    Maar in Xian wonen natuurlijk ook veel "gewone" chineesjes en die laten zich het eten overdag zeker niet uit de mond halen, is het niet? Merk je dan helemaal niets van de ramadan in Xian?
    Ik geniet van jullie verslagen en indien mogelijk zal ik proberen te reageren.
    Groet, Leydy