Het Labrang klooster in Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Het Labrang klooster in Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Het Labrang klooster in Xiahe

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

16 Juli 2013 | China, Xiahe

Xiahe is interessant vanwege het grote Tibetaanse klooster, de Labrang Monestry. Hier leven en wonen nog ongeveer 1500 Tibetaanse monniken. Vooral het ochtendgebed schijnt indrukwekkend te zijn. Het is één van de grootste Tibetaanse kloosters buiten Tibet zelf. Het is gehele complex is omringd met lange gangen met gebedsmolens. De Tibetanen lopen er de hele dag langs heen om de molens in beweging te houden. Het is geen klooster zoals wij dat kennen, maar een klein dorp op zich waar ook de monniken zelf wonen. Verder zijn er prachtige gebouwen, tempels, scholen enz.

Xiahe op zich is niet groot het is leuk hier rond te lopen en de Tibetaanse invloeden te zien. De mensen lopen in traditionele kleding. De mensen hier zijn erg nieuwsgierig en soms een tikje ondeugend. Marian kreeg van verschillende vrouwen een tik op haar billen. Waarschijnlijk had dit te maken met de korte broekrok die ik aan had. ‘s Middags gaan we de Labrang Monestry bekijken we nemen een rondleiding met een Engels sprekende monnik. We zijn met een groepje van vijf; wij, Axel en Isabel en een jongen uit Canada. Het valt vooral Gerard op, hij is hier in 2010 ook geweest, dat er erg weinig monniken te zien zijn. Bij navraag blijkt dat de monniken tien dagen vakantie hebben. Dit is jammer omdat vooral de aanwezigheid van de monniken dit klooster zo bijzonder maakt.

Na overleg besluiten we dan ook geen twee dagen te blijven zoals we hadden gepland maar de volgende ochtend al door te trekken naar Langmusie. In Langmusie schijn je geen geld te kunnen pinnen dus moeten we nog wel even een bank zien te vinden. Na herhaalde pogingen met verschillende bankpassen en creditcard lukt het ons niet om geld te krijgen. Het blijkt dat dit niet mogelijk is. We ontmoeten een Nederlands echtpaar en komen met hun in gesprek. Zij vertelde dat het soms de ene dag wel lukt en de andere dag niet. Na wat rekenen denken we het uit te kunnen houden met ons geld tot in Songpan. Avonds komen we Axel en Isabel weer tegen. Samen gaan we wat eten in het Tibetan Nomad restaurant. . Het is altijd leuk verschillende mensen te ontmoeten tijdens het reizen. En elkaar je ervaringen te vertellen en tips te geven. Het eten is hier weer compleet anders als wat we tot nog toe in China gegeten hebben. Wij bestellen een Yakschotel dat op een gloeiend hete stalen plaat wordt geserveerd. Yak is verbazingwekkend lekker vlees. De Yak Yoghurt hebben we nog maar even overgeslagen maar zullen dat één van de komende dagen nog wel proeven.

• 18 Juli 2013 - 21:46

Micky:

hallo ,, het gaat allemaal goed daar ... fijn ... ik kan geen foto,s meer zien ... jammer

tjuusssssssssss en gr ... micky