De busreis naar Langmusie - Reisverslag uit Xiahe, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu De busreis naar Langmusie - Reisverslag uit Xiahe, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

De busreis naar Langmusie

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

16 Juli 2013 | China, Xiahe

Voor zevenen moeten we op het busstation zijn, de bus vertrekt om zeven uur veertig. Maar omdat er maar één bus gaat, is het zaak om tickets te krijgen. Dus maar wat eerder uit de veren.
Gerard probeert nog even om geld te pinnen en zowaar vandaag lukt het toch nog. We zijn hierover wel opgelucht je weet maar nooit wat je tegenkomt onderweg. Als ontbijt eten we wat dumplings.
We reizen door de Tibetaanse hoogvlakte en het uitzicht is schitterend. Prachtige uitgestrekte vlaktes met Yaks en Tibetaanse tenten. Je hebt haast geen idee dat je op 3500 meter hoogte rijd. Als we uitstappen en wat lopen merk je dat je binnen enkele tellen buiten adem bent. Bovendien slaat de hoofdpijn toe.

Weer zijn er maar weinig buitenlanders in de bus maar we ontmoeten wel een stel uit Spanje en twee jongens uit Zwitserland. Tijdens de busreis krijgt de bus een klapband. Dus staan we een uur aan de kant en wordt er hard gewerkt om de band te vervangen. Rond één uur komen we in Langmusie aan. Onze eerste indruk is er één van een gigantische bouwput. Overal is men aan het werk. Er worden huizen gebouwd maar tevens wordt de riolering gelegd en de straat vernieuwd. Mijn eerste gedachte is dan ook wat doen we hier. We lopen wat verdwaasd rond door de modderige straten. Serin heeft voor ons een Hostel geboekt maar hoe vinden we die. We vragen verschillende mensen, maar ook hier hebben we last van een taalbarrière. En dat terwijl wij de naam van het Guesthouse in het Chinees op een papiertje hebben laten schrijven. Uiteindelijk nemen we maar een taxi en die zet ons netjes af voor het Jiazhou Lis Hostel. Een basic Hostel met gedeelde wc en douche, maar voor één nacht voldoet het prima en de kamer is netjes. De Zwitsers besluiten daar ook een slaapplek te nemen. Zoals ze ons later tijdens een gezamenlijke maaltijd vertellen.

Als we eenmaal geïnstalleerd zijn en wat gegeten en gedronken hebben verkennen we Langmusie. Nu kijken we er toch wat ander tegen aan het is een klein plaatsje maar heeft wel een leuke uitstraling. Er heerst een relaxte sfeer. De mensen zijn heel vriendelijk maar spreken geen woord Engels. Verschillende keren komen er monniken over onze schouders meekijken hoe wij de foto’s bewerken. Ook de elektrische sigaret van mij is een attractie. De elektriciteit is hier alles behalve betrouwbaar. Eenmaal horen we knetteren en zien we hoe draden in de brand staan.

Ook hier in Langmusie bezoeken we de Monestry. De gebouwen zijn heel mooi en er lopen vele monniken rond maar als klooster kan het niet tippen aan het Labrang klooster in Xiahe. Langmusie staat ook bekend om zijn Sky Burrials. Overleden mensen worden hier op het grasland gelegd en de arenden komen dan de lijken oppikken. Klinkt luguber maar ieder land zijn gewoonten. Omdat dit een eindje buiten het stadje plaats vindt en wij toch wel last hebben van de hoogte, zien wij er van af om dit lugubere schouwspel te bekijken. Nu zitten we in een geweldig leuk restaurant / barretje. Eindelijk tijd om ons reisverslag en foto’s bij te werken en back-ups te maken. Wanneer we dit kunnen plaatsen weten we nog niet. Morgen gaan we om kwart voor zeven uur met de bus verder naar Songpan.

• 16 Juli 2013 - 12:26

Leydy, Amsterdam:

Nou dit ziet er allemaal goed uit. Monniken die op vakantie zijn? Waar naar toe dan? Of is het soms een retraite wat de familie Chinees gemakshalve maar vakantie noemt? Nou dat is in ieder geval beter dan dat de Chinezen ze maar naar een ander deel hebben overgebracht omdat moniken alleen maar buitenlandse toeristen aantrekken. Vinden de Chinezen vast echt niet leuk.Nou, nu komen jullie dus dicht bij Jiuzhaigou, wat ik echt een fantastisch gebied vindt. Het staat op de Unesco Wereld Erfgoedlijst (en terecht) maar ik ben benieuwd of Hualong kalksteen meren. Nog even een extra kabelbaantje erbij gebouwd? Tenslotte zijn er vele Chinezen die hier graag naar toe willen en dan liever niet baggerend door die mooie kalksteen lagen. Zo subtiel zie ik de Chineesjes nou ook weer niet voor mij.
    Máár wie weet zit ik wel helemaal vol met die oude oordelen en is het inmiddels overal comfort, netheid en luxe. Ik verlang dus naar jullie foto's. Ik ben ook benieuwd of jullie vanaf Jiuhaigou via een andere route dan Songpan naar Chengdu kunnen reizen. Ja, Gerard, maak maar een mooi route kaartje. Eens kijken op ik op mijn 80e nog eens terug kan.
    Groetjes en goeie reis,
    Leydy

• 16 Juli 2013 - 12:40

Map:

We krijgen nu 5 verslagen tegelijk, erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat op de voor mij bekende route.Vorige keer hebben we Langmusie niet gehaald, was altijd wel nieuwsgierig gebleven naar deze plek.
    Wat gek dat er geen monniken zijn in Xiache....en in Langmusie wel begrijp ik, vakantiespreiding ofzo....
    Foto's komen nu ook 1 voor 1 binnen. In Nederland geweldig lekker weer, ik heb even een dagje vrij genomen en kan even jullie verslagen lezen en schrijven. Advies voor Leydy, het lijkt mij, dat je maar iets eerder moet gaan en niet wachten tot je 80ste,hi,hi. Veel plezier, ik zie de reis nog helemaal voor me, want ik denk in beelden en vind het echt heel tof om jullie te volgen.

• 16 Juli 2013 - 12:40

Rui_hf@yahoo.com:

Great trip! Keep going on!

I can see that foreigners see China in a different way... something we think very normal but you may think it is insteresting. that's the magic of culture difference. One day I go to Netherland, I should have much to explore too, I think.

Susan

• 16 Juli 2013 - 21:34

Wolter Moorman :

Is Langmusie een nedelandse naam in China? Wat grappig.