Met de trein naar Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Met de trein naar Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Met de trein naar Xian

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

15 Juli 2013 | China, Xi'an

We worden gratis met een taxi naar het station in Pingyao gebracht. Er blijkt een vertraging te zijn van een half uur. We maken ons wat zorgen of we de aansluiting naar Xian wel halen. We hebben ongeveer één uur de tijd als alles rijdt zoals gepland. In de trein maken we contact met een Chinees meisje zij is zeer behulpzaam en verzekerd ons dat dat wel zal lukken. Op het station van Tayuan aangekomen helpt een andere Chinese vrouw ons om weer bij het goede perron te komen voor de aansluiting naar Xian. We moeten door de stromende regen en we zijn behoorlijk gehaast omdat we deze aansluiting echt willen halen. Het hele gedoe van controle moeten we weer door, maar uiteindelijk bereiken we op tijd de wachtzaal voor onze aansluiting. Maar ook deze trein blijkt vertraging te hebben. Uiteindelijk gaan we 85 minuten later vertrekken dan gepland. Tijdens het wachten worden we opgemerkt door een groepje Chinese meisjes die willen met Marian op de foto.
We laten hun wat van onze Hollandse drop proeven. Daar wordt wat wisselend op gereageerd.
Als we onze slaapplek hebben gevonden en onze spullen hebben geïnstalleerd zijn we zo moe van het wachten, hangen en staan dat we besluiten snel te gaan slapen. De bedoeling was dat we rond half zeven ’s ochtends in Xian zouden aankomen, daarna wilden we een trip naar het Terracotta leger maken die om negen uur vanaf ons Guesthouse begint. Als alles mee zit zijn we nu om acht uur op het station van Xian. De volgende morgen naar een verbazingwekkend goede nacht, zijn we helemaal klaar voor Xian.

Maar het blijkt dat dat nog wel even gaat duren. Uiteindelijk komen we met vijf uur vertraging in Xian aan. Ondertussen hebben we het wel erg gezellig met de Chinezen die in onze directe nabijheid een slaapplek hebben. We wisselen ervaringen uit over onze cultuur en gewoontes. Ook hun laten we ons Nederlandse drop proeven. Kortom het is nog een gezellige afsluiting van een lange treinreis.