De warmte van McCleod Ganj - Reisverslag uit New Delhi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu De warmte van McCleod Ganj - Reisverslag uit New Delhi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

De warmte van McCleod Ganj

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

13 December 2011 | India, New Delhi

Na de ijzige nacht hebben wij de warmte opgezocht. Na kort zoeken hebben we het ontzettend leuke Kunga guesthouse gevonden, midden in McLeod Ganj (Dharamsala). Een guesthouse vol met backpackers van allerlei pluimage. Met een gezellig restaurantje, gratis Wifi internet en een zonovergoten terras. Het belangrijkste echter is een mooie kamer met een heater die je voor 1,50 euro extra kunt huren. Overdag is het hier in de zon echt genieten. Een heel relaxed sfeertje. Op het terras heb je een prachtig uitzicht op het dal en de bergen. Af en toe worden wij opgeschrikt daar een aantal apen die plotseling over de elektrische draden boven onze hoofden langs komen slingeren om wat eten op te snorren. Wij hebben twee uur lang lekker in de zon gezeten en een heerlijke lunch genomen. Voor 3,50 euro hadden we twee milkshakes, cola, cappuccino, Tibetaans broodje en een omvangrijk farmer breakfast. Wie doet ons nog wat.

McCleod Ganj is de place to be, echt een backpackers plek met veel alternatievelingen. Er is een merkwaardige mengeling van Tibetaanse en Indische invloeden die hand in hand gaat met de spirituele sfeer van de Dalai Lama die hier woont. Het is op straat een bonte verzameling van monniken, Tibetaanse mensen, Indiers en backpackers. Op de een of andere manier ademt het een rust uit die we verder tot nu toe niet in India gezien hebben. Het is voor ons een goede plek om even op adem te komen.

Het dorp is niet zo groot. Er zijn twee hoofdwegen en een kleine marktplaats die vol staan met kraampjes. Op onze weg naar de tempel van de Dalai Lama hebben we daar nog wat Tibetaanse souvenirs weten te bemachtigen. De tempel is niet indrukwekkend qua bouw, maar er heerst een serene sfeer en op de een of andere manier pakt het je. Grappig is de beveiliging. Er staat weliswaar een detectiepoort met flikkerende lampjes, echter als je er door loopt doet het niets. Vervolgens werden we voor de show gefouilleerd. Messen, camera´s, van alles en nog wat kun je zo mee naar binnen nemen. Het enige wat niet door de beveiliging kwam was een aanstekertje. Daarvoor kregen we netjes een bonnetje zodat we het later weer op konden halen. In de tempel staat overal duidelijk met borden aangegeven dat fotograferen uit den boze is. Wie schetst onze verbazing dat er lustig op los gefilmd en gefotografeerd werd onder de ogen van de monniken. Toen zijn wij ook maar overstag gegaan en hebben de camera ter hand genomen.

Dit stelde ons in de gelegenheid om niet alleen in de tempel foto´s te maken. We konden nu ook foto´s van de monniken in een klaslokaal maken. Dit maakt het toch wel tot een bijzondere belevenis.

• 14 December 2011 - 13:29

Trijntje:

Zo ziet er allemaal heel bijzonder uit! Veel plezier jullie 2!

• 14 December 2011 - 14:21

Anita:

Hallo Vacantie gangers

leuk om jullie verhaal weer te lezen
    Mooi zijn weer de fotos
    Ik geniet een beetje mee met jullie op deze manier ..hahaha
    Lekker in de zon das hier wel anders storm wind en regen ....

Wens jullie nog een hele fijne tijd toe

Hg Anita

• 14 December 2011 - 14:40

Leydy:

Wat dat Boeddhisme toch een grote invloed kan hebben op de sfeer in een plaats of land. Dat een groot deel van de wereld dat nog niet in kan zien. Of heb ik dit nou helemaal verkeerd en is doormodderen met de andere geloven toch aan te raden. Nou ga op reis en ervaar het zelf.
    Ik ben er de komende 8 dagen even niet, want dan geniet ik van het zonnetje in Eilat.

• 14 December 2011 - 16:21

Map:

Zo te lezen en te zien echt een plek voor mij, even onthouden waar het is.

• 14 December 2011 - 20:56

Elly:

jullie zijn echt goed bezig met jullie verslagen. Lijkt wel of we mee op vakantie zijn hahahaa. Echt geweldig, ga vooral zo door. We genieten volop mee. groetjes Elly