De volgende etappe - Reisverslag uit Bikāner, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu De volgende etappe - Reisverslag uit Bikāner, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

De volgende etappe

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

16 December 2011 | India, Bikāner

Vandaag is een dag van reizen. Vanmorgen vroeg werden we netjes op tijd om 7.00 uur opgehaald door onze taxi. Na nog geen twee en half uur waren we op het treinstation in Pathankot. Dit is wel wat anders dan de 5 uur heenreis met de bus. Veel te vroeg dus voor onze trein die pas om 11.15 zou vertrekken. Gaf ons wel de gelegenheid om te ontbijten. In de stationsrestauratie werd keurig een omlet voor ons gemaakt. Wonder boven wonder, maar deze keer was de trein wel op tijd.

Het reizen met de trein is een belevenis op zich. Onderweg telkens stoppen op stationnetjes waar je diverse stalletjes hebt om wat eten te kopen. De snelheid van de trein ligt overigens niet boven de 80 kilometer per uur, maar het gaat wel gestaag door. In totaal zou de reis 13 uur duren om midden in de nacht in Bikaner aan te komen. Om een uur of zes kregen wij ons diner die wij konden bestellen. Het is gemakkelijk contact te maken met de mede reizigers, vrijwel uitsluiten Indiers. Het is voor hun schijnbaar vrij normaal dat ze meerdere dagen achtereen in de trein zitten. Bovendien is het redelijk comfortabel omdat je een bed tot je beschikking hebt en daarom dus ook af en toe kunt slapen.

Aangekomen in Bikaner werden wij ´s nacht keurig door onze gastheer van Shanti House opgehaald en kregen wij een kop koffie aangeboden en hebben wij nog een tijdje met hem zitten kletsen. We kregen van hem alle does and don´ts van een toerist. Hoe je moet onderhandelen, wat je kunt eten enz.

• 18 December 2011 - 19:24

Map:

We krijgen nu 5 verslagen plus foto's tegelijk, is eventjes werk om alles te lezen. Zie intussen weer een hele andere kant van India voorbij komen, nog steeds heel boeiend en mooi