Kerstavond - Reisverslag uit Udaipur, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Kerstavond - Reisverslag uit Udaipur, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Kerstavond

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

24 December 2011 | India, Udaipur

Na al deze belevenissen is de dag nog steeds niet om. We zijn uitgenodigd door Narotham om bij hem en zijn familie te komen eten. Daar hebben wij kennis gemaakt met zijn vrouw, dochter, zoon en een vriendin. Het huis bestaat uit niet meer dan een kamer van vier bij vier meter en een kleine keuken in een soort van appartementencomplex. Voor de familie hadden wij een doos met zoete hapjes meegenomen. We kregen een lekkere maaltijd voorgeschoteld met typisch lokale gerechten. Wij kregen twee stoelen met een tafel waarop alles werd opgediend terwijl de familie op de grond op kussens zit en toe kijkt hoe je alles op eet. Later bleek dat zij wachten tot wij het eten op hadden en dat de familie daarna pas ging eten. Het schijnt hier normaal te zijn. Voor ons komt dit natuurlijk wat vreemd over. Voor Kitta de dochter dan 10 jaar was het afzien. Ze had natuurlijk honger maar vooral ook erg veel zin in de zoete hapjes die wij hadden meegebracht. We hebben echt genoten van dit gezellige kerstmaal.

Tot slot zijn we ook nog naar de nachtmis geweest. Deze vond plaats in de St. Pauls Chuch, een Room Katholieke Kerk. De entree van de kerk was al indrukwekkend en zeer ongewoon. Een bont spektakel aan kleurrijke verlichting met alle kerkgangers die buiten staan bij de kerststal. Bij aanvang wordt daar het kindje Jezus opgehaald door de priester en naar binnen gedragen. Om vervolgens in de kerststal in de Kerk te worden gelegd. In de Kerk zijn geen banken, je zit op de grond, er worden geen schoenen gedragen en mannen en vrouwen zijn gescheiden. Ook hier geld voor ons wederom een uitzondering. Wij mochten bij elkaar zitten. De dienst duurt meer dan anderhalf uur. Ondanks dat wij de dienst niet konden verstaan was het bijzonder om op deze manier de Kerst in te gaan. Om één uur ´s nachts waren wij eindelijk terug van een enerverende dag. Morgen maar effe relaxen.

• 28 December 2011 - 06:35

Roland:

ook leuk :P een keer kerst vieren aan de andre kant van de wereld,