Met de postkoets naar een Rockconcert - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Met de postkoets naar een Rockconcert - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Met de postkoets naar een Rockconcert

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

15 December 2012 | Myanmar, Mandalay

De tegenstellingen hier in Pyin Oo Lwin kunnen haast niet groter zijn. Vanmorgen al héél vroeg (05.00 uur) met de bus vertrokken uit Hsipaw. Onderweg ook nog eens pech, de remmen begaven het in de bergen. Na een half uurtje was dat echter verholpen. Vanaf het busstation werden wij met de brommertaxi naar ons hotel gebracht. Een ervaring die wij nog niet kenden. Om 11.00 uur aangekomen in ons Hotel Bravo eerst een uurtje geslapen na al het geschommel en gebonk in de bus.

Na bijgekomen te zijn, zijn we met één van de beroemde paardenkoetsjes hier een stadstour gaan doen. Aan het eind van de trip wilden wij de botanische tuin bezoeken. Al snel bleek dat alle musea en de grote toren gesloten waren omdat er een groot Heavy Metal concert aan de gang was. Dat Heavy Metal komt meer overeen met rockmuziek bij ons. Ons viel direct de enorme beveiliging en de ordetroepen op. Na gefouilleerd te zijn mochten wij (gratis) naar binnen. Tot onze verbazing was de muziek zéér goed. De Birmeze jongeren gingen er volledig in op en vonden het prachtig dat wij tussen hun stonden en meededen. Veel jongeren schoten ons aan en vroegen wat we van de muziek vonden. Zij konden elk liedje uit volle borst mee zingen.

Op een gegeven moment ontstond er een klein opstootje. Voor dat we het in de gaten hadden werd er door de ordetroepen een razzia uitgevoerd waarbij er lustig op los geknuppeld werd. Twee jongens hadden ons een biertje aangeboden en waren die gaan halen. Door de razzia is ons bier waarschijnlijk gesneuveld. We hebben de jongens nadien niet meer terug gezien. Een aantal anderen werden in een boevenwagen afgevoerd.

Aansluitend hebben we de botanische tuin nog even bekeken en wilden wij met een tuktuk naar een restaurant. De goede man liet ons alle hoeken van de stad zien omdat hij gewoon niet wist waar hij naar toe moest. Uiteindelijk was er een vriendelijke oudere man die met ons in de tuktuk stapte en de chauffeur de weg wees. Het eten in het Club restaurant van de golfclub was vervolgens echt geweldig. Bovendien is de club heel romantisch. Een leuke afsluiting van een dag dus waar wij vooraf eigenlijk niet al te hoog gespannen verwachtingen van hadden.

• 15 December 2012 - 15:16

Map:

Geweldig.... en wat heb ik toch een eenzijdig beeld van de wereld/Azie in dit geval, dat ik nou nooit verwacht had, dat daar een Heavy Metal/ rockconcert zou zijn, ik verwacht meer iets Bolywoodachtigs, toch tijd voor mij om me er eens meer in te verdiepen. En ook lekker eten begrijp ik, dat is ook belangrijk, toch, Gerard...

• 17 December 2012 - 22:43

Johan:

Heel toevallig was er vanavond in het journaal om 20.0 uur, een reportage over Birma of Myanmar.
    Ze hadden het er over dat een heleboel dingen nu toch al wel konden en dat er van alles in de krant geschreven werd maar dat de bevolking toch nog wel heel argwanend was.
    Veel plezier nog!!