Bagan, stad van Pagoden en Tempels - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Bagan, stad van Pagoden en Tempels - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Bagan, stad van Pagoden en Tempels

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

23 December 2012 | Myanmar, Inle

De afgelopen dagen hebben wij in het relaxte Bagan vertoefd. Bagan is beroemd om zijn vele oude Pagoden en Tempels. Om Old Bagan te bezoeken zijn er eigenlijk maar twee opties, met de fiets of luierend in een paardenkoets. Je snapt het wel, wij hebben natuurlijk voor het laatste gekozen. Een dagje heerlijk rond hobbelen in het koetsje en de enkele vierkante kilometers aan Tempels en Pagoden bekeken. Tussendoor nog wat stops voor een drankje en een hapje. Het eten is hier overigens, vergeleken met de rest van het land uitzonderlijk goed. Voor de afwisseling hebben wij een bijzonder lekkere handgemaakte hamburger en friet gegeten. De dag hebben wij afgesloten met een prachtige zonsondergang.

De tweede dag zijn wij met Marcus en Steffie, twee Duitsers die alleen reizen, een dagtrip gaan maken naar Mount Popa. Buiten dat dit heel gezellig was, scheelde het natuurlijk ook in de kosten. Mount Popa is een klooster op een enorme pukkel in het landschap. Opzich is de tempel niet echt de moeite waard maar de aanblik op afstand is indrukwekkend. Het is overigens nog een behoorlijke klim naar boven. Onderweg kwamen wij nog een processie tegen van jonge kinderen die ingewijd worden in het klooster. Verder hebben wij nog een stop gemaakt bij een werkplaatsje langs de weg waar met een voorgetrokken os verschillende dingen gemalen werden, onder andere rietsuiker en pinda’s. We hebben daar wat tamarind bolletjes en andere plaatselijke lekkernijen gekocht. Aan het eind van de dag zijn wij met zijn allen naar het restaurant Weaterspoon gegaan en hebben nogmaals een heerlijke hamburger genomen.

Gisteren zijn wij met de bus naar Kalaw vertrokken. Helaas konden wij niet direct voor vandaag een drie daagse trekking boeken langs de omliggende hilltribes. Maar Uncle Sam, ons boekingskantoortje voor trekkings is echt geweldig. Hij heeft voor ons toch een gids geregeld zodat wij morgen aan onze trek kunnen beginnen. Vandaag hebben wij het daarom aan de tijd om even naar een lokale markt te gaan een plaatsje verderop en om dit reisverslag bij te werken. Hopelijk kunnen wij nu ook nog ergens internet vinden om het te plaatsen. Dat zal nog wel lastig worden omdat de stroom er weer eens in de hele stad uit ligt. We hebben de gelegenheid aangegrepen om ook onze overnachtingen voor de eerst komende dagen te regelen aan het Inle-lake omdat dit hier een serieus probleem is. Met dank aan onze Duitse kennissen denken wij dat we een leuk Guesthouse hebben gevonden.

Gelukkig, we hebben een internetcafé met aggregaat gevonden. Nu zal het wel lukken?????

• 23 December 2012 - 12:56

Bernadette:

hoi

ik lees dat julie veel mee maken en leuke dingen zie
    ik wens jullie fijne feesdagen

• 23 December 2012 - 14:38

Riet Brandehof:

Het lijkt er wel weer op dat jullie een geweldige reis maken. Veel zien, veel genieten. Alleen al om het mooie weer dat jullie hebben, romantische zonsondergangen en zo, zou ik zo met jullie willen ruilen. Wij zitten al dagen in de regen, echt van die donkere druilerige dagen voor Kerst.
    Het kerstgevoel zal bij jullie wel wat minder zijn in zo'n andere omgeving.
    Desondanks hele Fijne Feestdagen gewenst!
    Groeten van Riet (en ook van Paul)

• 23 December 2012 - 23:09

Geesje:

prachtig om te lezen wat jullie allemaal al gezien hebben, mooie foto""s Gerard die hoed staat je goed bijna on herkenbaar. mooi weer en ook lekker eten zo"'n lekkere hollandse hamburger. goede reis verder en goede kerst daar Geesje

• 25 December 2012 - 00:28

Joke:

Ik wilde jullie even een kerst groet wensen van joke/tjon en de kinderen en drinkt er maar een op,
    en nog veel lol in de stad geniet er maar van.

• 25 December 2012 - 09:28

Marc En Carina:

Hey,tof verhaal,.....wij zitten nu in Thailand en gaan 10 jan. naar Birma.....misschien kunnen jullie ons wat tips doorsturen of kunnen jullie wat vraagjes beantwoorden, misschien kunnen jullie ons jullie mailadres toesturen,nog fijne feestdagen ,een goede gezondheid en veel reisplezier.....marc en carina

• 25 December 2012 - 10:17

Leydy Lübbers:

Nu kan ik eindelijk even op Burma overgaan want jullie reis ziet er wel geweldig uit. Gelukkig hebben jullie nog wat ten noorden van Mandalay kunnen trekken. Ik was verrast door die prachtige serie postkoestjes daar. Daar had ik over verteld omdat ik daar 30 jaar geleden zo van onder de indruk was. En het Candicraiq hotel zag er fantastisch opgeknapt uit. Engelse glorie.

Verder ben ik benieuwd of je nog veel buitenlanders in deze regio tegenkomt. Want tenslotte reizen buitenlanders toch weinig van de gebaande paden af en betreden de bekende weg. Dat merkten jullie toch ook met de voorbereiding dat er over het gebied ten noorden van Mandalay zo weinig bekend was.

Wat ik zo hoor zijn die Burmezen nog altijd helemaal fantastische mensen. In mijn herinnering zijn ze liever dan welke andere Aziatische ingezetenen dan ook. Hoewel de Japanners er ook wat van kunnen. Beide volkeren heel erg gericht om goed te doen en niet zo echt geld gericht. Ja, dan zijn de Aratische emiraten toch een ander verhaal. Het zijn heel erg lieve en behulpzame mensen, maar de drijfveer is met geld prachtige gebouwen en theme-centers maken. Doen ze uitstekend. Maar om zo'n arm land te zien en dan zulke lieve behulpzame mensen dat moet op iedereen indruk maken... Kom maar snel terug, ik wil graag de verhalen van jullie horen. Groetjes uit Amsterdam