Zomerpaleis en Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Zomerpaleis en Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Zomerpaleis en Verboden Stad

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

10 Juli 2013 | China, Peking

Rond 20.00 uur hebben we Susan ontmoet. Helaas had ze niet zoveel tijd. Na een korte kennismaking, het overhandigen van de Engelse boeken die we voor haar hadden meegenomen en de Nederlandse stroopwafels, moesten we ook al weer afscheid van haar nemen. Maar wel met de belofte dat als we op het eind van onze reis weer in Beijing komen we bij haar en haar man moeten theedrinken. Dat doen we natuurlijk graag.

De volgende ochtend staan we vroeg op. Na een ontbijt gaan we met de metro naar het Zomerpaleis. Gerard waarschuwt mij dat het geen paleis is zoals ik zal verwachten. En hij heeft gelijk, wat mij vooral opvalt in Beijing is dat alles zo enorm groot is. De totale oppervlakte van het Zomerpaleis is ongelofelijk groot en zeker niet in één dag helemaal te bekijken en dat terwijl wij er maar een paar uur voor hebben uitgetrokken. Ondanks de lekkere temperatuur, hebben we wel last van wat regen, waar we niet echt rekening mee hebben gehouden, dus moeten we paraplu’s kopen. De stenenboot is helaas helemaal bedekt met plastic opdat hij gerestaureerd wordt. De verschillende paviljoens zijn prachtig bewerkt en zien er indrukwekkend en kleurrijk uit. Het interieur is Spartaans. Op het terrein zie je verschillende activiteiten, waaronder gymnastiek op muziek, zang en muziekoptredens. Je kunt goed zien dat de Chinezen erg van zingen houden vol enthousiasme en uit volle bost wordt er gezongen en muziek gemaakt. Ook de gymnastiek wordt vol overgave uitgevoerd.

Na het bezoek aan het Zomerpaleis gaan we met de metro naar de Verboden Stad. Ik vind het erg moeilijk om te beschrijven wat dit met mij doet. Het is zo ongelofelijk groots en pompeus. Aan de ene kant is het erg indrukwekkend aan de andere kant getuigd het van zo’n machtsvertoon dat ik het bijna aanstoot gevend vind. De verboden Stad bestaat uit verschillende paviljoens. Als je een paviljoen doorloopt is er aan de andere kant weer een enorm plein en dat herhaalt zich steeds in telkens de overtreffende trap verschillende keren achter elkaar. Je kunt hier uren rondlopen. De meeste toeristen die hier massaal naar toe komen zijn de Chinezen zelf, je ziet maar weinig andere toeristen. Dat maakt dat wij ook veel bekijks hebben. Je merkt dat hier de taalbarrière groot is. Er zijn haast geen Chinezen die Engels spreken.

Rond 14.00 uur zijn we weer terug in ons Guesthouse. Hier kunnen we nog even bijkomen van een hele dag op onze benen staan voordat we met de nachttrein naar Pingyao gaan. Om 15.00 uur gaan we met de metro naar het Centrale treinstation. Hier is een speciale VIP ruimte voor passagiers voor de nachttrein. Een ongelofelijk grootte ruimte met lekkere stoelen. Op 17.18 zitten we in onze coupe en zijn we klaar voor vertrek.

• 10 Juli 2013 - 11:39

Leydy:

Nou nou, ik weet nu hoe de keizer van China eruit ziet. Hij past zeker bij al die pompeuze gebouwen die jij Marian omschrijft. Maar moet zo'n keizer altijd zo'n zuur gezicht hebben? Ik ga liever voor de vriendelijke blik van zijn gemaal, of heet die soms ook keizerin of is het een minnares?
    Ga door ik lees jullie verslag graag

• 10 Juli 2013 - 12:44

Elly:

IK kom niet meer bij van het lachen.......Wat een prachtige keizer, maar vlak ook zijn gemaal niet uit.
    GEWELDIG...marian wat kun jij statig staan. En nou jullie kunnen het hebben hoor....
    jammer van al die regen zeg. Jullie zijn echte bofbipsen. Geniet ervan groetjes elly

• 10 Juli 2013 - 19:46

Marion Bouwman:

Overweldigend he, zowel Zomerpaleis als Verboden Stad!
    Waar ik wel van sta te kijken is dat er nog zo weinig Engels wordt gesproken.
    Toen ik er was in 1983 was dit ook het geval, met niemand kon je praten.
    Onze gids heeft Australiers nog moeten helpen in Kunming omdat ze het niet voor
    elkaar kregen treinkaartjes te kopen.
    Had gehoopt dat daar nu verbetering in was gekomen.
    Hoe is het nu met het spugen? Indertijd stonden overal spuugbakken, zelfs in
    de restaurants, bah!