Via Dali naar de rijstvelden van Yuanyang - Reisverslag uit Dali, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Via Dali naar de rijstvelden van Yuanyang - Reisverslag uit Dali, China van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Via Dali naar de rijstvelden van Yuanyang

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

29 Juli 2013 | China, Dali

Rond 10 uur komen we met de trein in Dali aan. Dali is met Lijiang, één van de grootste trekpleisters van de Shangri La. Een prachtig oud stadje. Maar net als bijna alle andere oude stadjes in China is ook Dali op zijn Chinees gerestaureerd. Dat wil zeggen, gedeeltelijk herbouwd. Toch heeft het wel wat. We verbrengen er slechts één dag. Gezellig lopen door de straatjes, genieten van wat er allemaal om je heen gebeurd en tijd om op een terrasje onze reisverslagen bij te werken. ‘s Avonds hebben wij, dankzij Susan, een lekker comfortabele softsleeper trein naar Kunming. Op het laatste moment dreigen wij die nog te missen ook.

Een ongelooflijk noodweer breekt uit. Met enig geluk vinden wij een taxi die ons naar het twaalf kilometer verderop gelegen treinstation wil brengen. De straat staat echter compleet blank, uit de straatkolken spuwt een meter hoge watermassa en de weg die wij moeten nemen heeft een diepgang van een meter. Alles staat dus vast. Met veel omwegen lukt het ons uiteindelijk na een uur toch het treinstation te bereiken. Vroeg in de ochtend komen we in Kunming aan om direct door te gaan naar Shilin met het Stone Forrest. Daarover in een volgend verslag meer.

Om geen overnachting in Kunming te hoeven hebben proberen wij nog in de late middag de laatste bus naar Janshui te pakken. Het is wel even puzzelen welk busstation we moeten hebben naar Shilin en vervolgens ’s middags naar Janshui. De taalbarrière speelt ons hier weer behoorlijk parten. Bovendien is Kunming voor Chinese begrippen niet groot, maar toch zeker twee keer de omvang van Amsterdam. De busstations liggen daarom mijlen ver uit elkaar en zijn voor ons Nederlanders gigantisch. Het tempo zit er dus behoorlijk in, maar uiteindelijk lukt het ons en we sparen een dag uit.

• 31 Juli 2013 - 16:27

Leydy, Groetjes Uit Amsterdam:

Nou wat die regen betreft kunnen jullie beter naar hier komen. Morgen is weer de verwachting dat de komende dagen tegen de dertig of 30+ graden wordt. Af en toe een verkoelend buitje en je hoort de Hollanders niet klagen. Want altijd zon dat wil men hier niet, dat snappen jullie waarschijnlijk wel.
    Ik las jullie verhaal en verbaasde me over de treinreis van Dali naar Kunming. Die trein was er toen volgens mij nog niet. Lijkt me een prima plan met de trein. En zeker de softsleaper. k wens jullie een goeie reis China uit.