Vier dagen relaxen in Sapa (Vietnam) - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Vier dagen relaxen in Sapa (Vietnam) - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Vier dagen relaxen in Sapa (Vietnam)

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

01 Augustus 2013 | Vietnam, Lào Cai

Wanneer je van China over de brug Vietnam binnen komt, stap je weer in een andere wereld. Het is moeilijk te zeggen wat er nu precies anders is, maar je voelt het meteen. Het meest bijzondere is dat je hier in één klap miljonair bent. Weliswaar kunnen we telkens maar 3 miljoen dong (100 euro) opnemen, maar dat is ruim voldoende voor een paar dagen. We verblijven vier dagen in Sapa in het schitterende Elysian Sapa Hotel, gerund door Toni en zijn zus. De kamers zijn bijzonder goed en het eten en de verzorging geeft ons een echt vakantie gevoel. Ook is Toni steeds bereid ons met daad en raad bij te staan. Zo regelt hij treintickets voor ons en geeft ons goed tips over wat er allemaal te doen is. Omdat we hier vier dagen verblijven hebben we alle tijd om onze achterstand in onze weblog bij te werken, ook blijkt het internet prima te zijn. Sinds we in Vietnam zijn kunnen we ook weer op facebook, in China is dit namelijk afgesloten.

De eerste twee dagen hebben we nog wat last van een depressie, maar daarna is de lucht stralend blauw en de temperatuur is steeds erg aangenaam. We lopen wat rond in Sapa een relaxed stadje met prachtige rijstvelden in de omtrek. Sapa ligt in het uiterste noorden van Vietnam en is ooit door de Fransen gesticht als kuuroord / sanatorium. Dit omdat het stadje gelegen op zestien honderd meter lekker koel is. Sapa is een geliefde plek voor toeristen, dus die zien we dan ook in ruime mate. De meesten komen slechts voor één overnachting om vervolgens weer met de nachttrein naar Hanoi te vertrekken. We bezoeken de Tuesday market van Coc Ly, een lokale markt. Jammer genoeg regent het net op dat moment maar ach dat heeft ook wel weer zijn charme. Deze markt bevindt zich in de bergen en wordt druk bezocht door de lokale Hill tribes. Vooral de Flower Mhong met hun kleurrijke kleding zijn sterk vertegenwoordigd. We zien veel mannen aan een grote bamboe buis zuigen. Gerard krijgt van een gids uitgelegd hoe dit werkt. Er wordt wat tabak op een plaatje onder aan de buis gelegd, in de buis zit water. De tabak wordt aangestoken en dan adem je boven in de buis flink in. Dit is een geliefd tijdverdrijf van de lokale mannen hier. Gerard probeert het ook even en stikt er bijna in, hij houdt het maar liever bij gewone sigaretten.

In Sapa wordt je dagelijks belaagd door de Black Mhong. Een ondeugend bergvolkje in hun vrijwel zwarte klederdracht, zij verdienen hun levens onderhoud met het verkopen van souvenirs. Ze doen dit op zo’n ondeugende en charmante manier dat je niet geïrriteerd door ze raakt. Als je niets koopt blijven ze lachen en proberen het even later gewoon weer. Dat houden ze dagen lang vol. Steeds weer de vraag, “Do you buy from me, very cheap”. Het is echt lachen met de dames. Ze spreken aardig Engels en dat maakt dat je ook het één en ander over hun levenswijze te weten komt.

Gisteren hebben we met de scooter de omgeving verkend. De weg is niet al te best maar de rijstvelden in een omgeving van 20 kilometer zijn adembenemend. Je ziet dan hoe mooi het hier is. De tocht is zeer afwisselend qua landschap, maar ook komen we verschillende soorten bergvolkeren in hun prachtige klederdrachten tegen. Het is echt relaxen en we genieten hier dan ook volop van. Onze hotel rekening, inclusief diverse treintickets, scooters en eten, bedraagt meer dan negen miljoen dong maar die betalen we met een brede lach want het is elke cent waard geweest. We hebben echt genoten van ons verblijf hier. De laatste dag lopen we nog wat rond in Sapa en gebruiken de tijd om ons reisverslag bij te werken. We worden door Toni en zijn staf uitgenodigd om samen met hun de lunch te gebruiken. Vanmiddag gaan we rond vijf uur met de bus naar het treinstation in Lao Cai om naar Hanoi te reizen voor de volgende etappe van onze reis.

• 01 Augustus 2013 - 09:18

Leydy:

Nou dat zal inderdaad een grote overgang zijn, aankomst in Vietnam. Van het gecontroleerde maar ook vrijere socialistic China naar het anders gecontroleerde en vrijere Vietnam. Het is me toch wat. En de chineesjes kunnen met hun controle de boel behoorlijk in de hand houden (het is me ook wat met 1,4 miljard inwoners) maar Zuid Oost Azië is toch voor ons travellers meestal veel meer een feestje. Hoe bijzonder China ook is. Of zien jullie dit anders. Have a nice trip.

• 01 Augustus 2013 - 09:22

Map:

wat een prachtige kleurige kleding van de Flower Mhong en ja de dames van de Black Mhong in Sapa zijn echt heel grappig, ze kregen speciaal Engelse les om met de toeristen te kunnen communiceren en dan al die gouden tanden, wel een hele andere wereld dan in China, mooi om mee te maken, die culturele verschillen, veel plezier verder, het is voor mij of ik de route nog een keer van een afstandje mee maak, geweldig....

• 02 Augustus 2013 - 19:36

Ruud:

Hee Marian en Gerard,

Mooie reis waar jullie mee bezig zijn! Nog veel plezier.
    Leuk om de foto's te bekijken en verslagen te lezen.

Groetjes, Ruud

• 04 Augustus 2013 - 17:37

Tom:

Gerard, your descriptions and photos bring back many memories of Sapa and the time I met you and Map in Bac Ha. This is a good place with many very special people. It looks like the rivers were very high, so I supspect much rain this time.
    Still sounds like you are having a great adventure.
    Thanks so much for the memories you have awoken!

• 06 Augustus 2013 - 20:49

Marion:

Bekende foto: Gerard bij de kapper!