Rijstvelden van Yuanyang - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Rijstvelden van Yuanyang - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Rijstvelden van Yuanyang

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

31 Juli 2013 | Vietnam, Lào Cai

Janshui weet ons echt te verrassen, ondanks dat Gerard er drie jaar geleden ook al eens geweest is. Het is een gemoedelijk stadje en ook nog eens authentiek. Na wat zoeken vinden we ook nog eens een geweldig leuk en goed hostel. Na al het reizen is het dus genieten. ’s Avonds lekker in de warmte, wandelen door de authentieke winkelstraat. Ook valt ons de vriendelijkheid van de mensen hier op. Het lijkt alsof het hier in het uiterste zuiden van China toch een iets andere manier van omgang heerst. Helaas moeten we de volgende dag door naar onze voorlopig laatst bestemming in China, de wereldberoemde en duizenden jaren oude rijstvelden van Yuanyang.

Aangekomen in Xinjie (Yuanyang) Zijn we erg nieuwsgierig naar de rijstvelden. Bij het busstation worden we opgewacht door een vriendelijke jonge vrouw die uitstekend Engels spreekt en ons naar haar Guesthouse brengt. Aangezien er weinig overnachtingsmogelijkheden in Xinjie zijn gaan we op het aanbod in, bovendien komt het ons nu wel goed uit iemand te hebben waarmee we kunnen praten omdat we daarna de bus moeten weten te regelen naar de grens met Vietnam.

Om de rijstvelden te bezoeken en geld uit te sparen, besluiten we om samen met een Spaans stel een toer te boeken om de zonsondergang boven de rijstvelden te bekijken. Maar helaas, het weer blijft erg instabiel en het gaat weer regenen. Wel krijgen we een indruk van de vele rijstvelden. Ook hier is een bezoek aan de rijstvelden weer op zijn Chinees georganiseerd. Dat wil zeggen, tickets bij de ingang tot het dal kopen, netjes aangelegde vlonders voor de toeristen bij de hotspots om de rijstvelden te bekijken, voorzien van de nodige souvenirstandjes enz. Op zich niet zo erg, maar de authenticiteit zoals je die in andere landen ervaart is daardoor een beetje zoek. Al moet gezegd dat de rijstvelden wel indrukwekkend zijn. Wij nemen ter plekke het besluit om hier verder niet te veel tijd te verliezen, ook omdat het er op lijkt dat het weer op korte termijn niet zal verbeteren. Bovendien hebben wij de wetenschap dat dit in Vietnam héél anders zal zijn.