Op de thee bij zuster Damien - Reisverslag uit Udaipur, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Op de thee bij zuster Damien - Reisverslag uit Udaipur, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Op de thee bij zuster Damien

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

24 December 2011 | India, Udaipur

In de middag zijn we door onze chauffeur die uit Udaipur komt naar een opvangcentrum voor psychiatrische mensen gebracht. Daar werden we met alle egards ontvangen door zuster Damien. Het is onvoorstelbaar onder welke omstandigheden zij daar proberen mensen met zware handicaps op te vangen. Zij doet dit samen met drie andere zusters en wat lokale helpers en dat vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. De patiënten hebben allemaal psychische problemen van allerlei aard. De zusters zorgen voor de meest elementaire dingen als eten en een slaapplek. Maar verder is het uitzichtloos en mistroostig om te zien hoe deze mensen daar hun dagen slijten. Ondanks haar drukke werkzaamheden had ze tijd voor ons en werden we uitgenodigd voor een kop thee met verschillende hapjes. Het instituut is gesticht door de Katholieke Kerk maar voor de dagelijkse kosten zijn ze afhankelijk van donaties van rijke Indiërs.

• 28 December 2011 - 12:25

Harry Bulthuis:

Beste Gerard en Marian,
    Jullie verslagen van de laatste week met veel plezier en enige afgunst gelezen.
    Je snapt het wel de uitdaging van dat mooie land met die grote onderlinge verschillen die wil iedereen wel ervaren. Ik blijf jullie natuurlijk volgen en zie dus uit naar "More of India ".
    Ben reuze benieuwd naar jullie "Oud en Nieuw" ervaringen.