Tweede Kerstdag - Reisverslag uit Būndi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Tweede Kerstdag - Reisverslag uit Būndi, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Tweede Kerstdag

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

26 December 2011 | India, Būndi

Als ze al geen 1e Kerstdag echt kennen, laat staan een 2e Kerstdag. Voor ons was het een dag van reizen van Udaipur naar Bundi, zo´n 250 kilometer. Onderweg liet Narotham ons het boerenlandschap zien. Het gebied waar zijn vader vandaan komt en hij nog een huis heeft en vele, vele vrienden en kennissen. Daar hebben wij een bezoek gebracht aan de familie van zijn toekomstige schoondochter. Zij is nu nog 14 jaar. De gewoonte is hier namelijk dat de vader voor zijn zoon een passende vrouw zoekt. We werden daar aller hartelijkst ontvangen, kregen er thee en eten en de boer liet ons trots zijn landerijen zien. Vooral Marian als boerendochter sprak dit erg aan.

Daarna in een nabij gelegen dorpje een bezoek gebracht aan een stoffenververij. Hier worden katoenen, zijden en wollen stoffen nog op oorspronkelijke en natuurlijke wijze geverfd. De vrienden van Narotham lieten ons op verschillende locaties twee verschillende technieken zien. De koud water en de heet water techniek. Alle motieven worden doormiddel van blokprint aangebracht. De omstandigheden waaronder dit gebeurt is volgens ons zeer schadelijk voor de gezondheid, dat vinden zij overigens helemaal niet. Het zijn immers allemaal natuurlijke materialen.

´s Avonds om een uur of zeven kwamen wij in Bundi aan waar wij afscheid hebben genomen van Narotham die ons de laatste tien dagen heeft rond gereden. Nu moeten we het weer helemaal zelf doen. Voor hen die het interesseert. De kosten van een auto met chauffeur inclusief alle kosten bedragen zo´n veertig euro per dag. En dat schijnt nog aan de prijs te zijn en hadden wij een hele luxe auto.

• 28 December 2011 - 07:39

Willeke:

Hoi Gerard en Marian, wat heerlijk zo mee te kunnen genieten van jullie reis!

• 28 December 2011 - 08:39

Map:

Mooi om te zien het verven en werken met blokprintstempels, alles handmatig, heel bijzonder.
    Overal worden jullie uitgenodigd om te eten, een gastvrij volk, erg leuk, lijkt me.
    Goed idee om een auto met chauffeur te nemen, die je op de meest leuke plekjes brengt, zou je anders niet zo gauw komen.

• 28 December 2011 - 13:34

Elly:

Nou weer alles zelf uitvogelen. Gaat vast lukken en het voorwerk is al hier gedaan toch?
    Hoop voor jullie dat de laatste 17 dagen net zo vloeiend gaan als de eerste weken. Blijf op je hoede maar dat zal wel overbodig zijn om te noemen. Wij hadden 2 grauwe kerstdagen met ongeveer 10/12 graden. Maar wel gezellig en een stuk tradioneler dan jullie dit jaar haahaha. groetjes uit meppel