Een dag van Jade met een gouden rand - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Een dag van Jade met een gouden rand - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Een dag van Jade met een gouden rand

Door: Gerard en Marian

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

11 December 2012 | Myanmar, Mandalay

Om 08.00 uur worden we opgehaald door KoMgOo onze chauffeur, spreek uit “Ko Moo”. Via ons Guesthouse AD1 hebben wij een dagtrip geboekt om drie “Ancient Cities” te bezoeken. Ko Moo was netjes op tijd. Voor dat wij aan onze trip begonnen wilde Ko Moo ons eerst nog wat andere dingen laten zien van zijn stad en land waar hij heel trots op is. Allereerst zijn wij naar de Jademarkt geweest. In eerste instantie hadden wij zoiets van moet dat nu, al die stenen. Echter het was een overweldigende en zeer interessante markt van gigantische omvang. Ko Moo heeft ons een lesje gegeven in hoe je de kwaliteit van Jade herkend. Al lopend over de markt kwamen wij tal van zijn vrienden tegen. Dat was echt super. Overal werden we aangesproken en kregen wij cadeautjes in de vorm van kleine Jadestenen. Marian kreeg zelfs op een gegeven moment een Jadearmband.

De markt is nauwelijks te bevatten. Niet alleen is het enorm groot maar er gaat ook zeer veel geld in om. Een deel van de markt is gesloten voor buitenlanders. Daar zijn uitsluitend Chinesen die Jadestenen van de Birmanen opkopen. Door Ko Moo wisten wij toch binnen te komen en kregen wij een prachtig kijkje in de Jadehandel en hoe de Jade verwerkt wordt. Eerst wordt het gesneden, daarna geslepen en vervolgen gepolijst. We hebben er ruwe stenen gezien met een omvang van een pakje boter die voor meer dan $ 300.000,= werd verkocht. Zelfs een heel klein steentje van de mooiste kwaliteit ter grote van een erwtje brengt $ 1.500,= op. Het is dus een miljoenen business. Op de markt hebben wij ook nog een kleine donatie gedaan voor de aanleg van een klein stukje weg. De marktlieden doen dit zelf omdat de overheid het vertikt. Met veel tamtam werden wij in het zonnetje gezet. We kregen een officieel donatieformulier en via de speakers werden wij geprezen.

Na deze zeer speciale belevenis zijn wij naar Ko Moo zijn huis gegaan. We hadden hem namelijk verteld dat wij graag de lokale bevolking willen leren kennen en zien hoe zij wonen. Bij hem thuis aangekomen werden wij onthaald door zijn vrouw. We kregen een rondleiding door zijn bescheiden, doch leuke woning en ter afsluiting bood zijn vrouw ons een uitgebreide warme lunch aan. Dit is echt tekenend voor hem en de mensen in Birma in het algemeen. Ze zijn zeer vriendelijk, maken graag een praatje en zijn goedlachs. Van Ko Moo kregen wij tijdens de trip verschillende keren een paar bananen, water, verfrissingsdoekjes of hij deed een donatie voor ons enz.

Rond 12.00 uur konden wij dan echt met de geboekte trip beginnen. De eerste bestemming was een enorme pagode op een heuvel waar je Mandalay schitterend kunt overzien. Maar voor wij daar aankwamen bracht Ko Moo ons eerst nog langs diverse werkplaatsen. Onder andere kwamen wij bij een ambacht van bladgoud maken. Hier wordt nog bladgoud op de traditionele wijze gemaakt door uren en uren met hamers op pakken bamboepapier met daar tussen bladgoud te slaan. Het hele proces duurt ongeveer een hele dag noeste arbeid met een voorhamer. Dan te bedenken dat het alleen al drie jaar in beslag neemt om het bamboepapier volgens een zeer speciale methode te maken. Onderweg zijn we bij een werkplaats geweest waar meters hoge Boeddha’s en andere beelden uit marmer worden gehouwen en daarna hebben we een houtsnijfabriekje bezocht.

Tegen 13.00 uur waren we dan uiteindelijk op onze eerste bestemming, de Saging pagode. Een enorme klim over ontelbare trappen. Zeker de moeite waard en iedere toerist komt hier. Het tweede onderdeel was een bezoek aan de oude stad Inwa dat ligt op een klein eilandje in de rivier. De antieke gebouwen vonden wij niet zo bijzonder. Echter de tocht over het eiland is apart en zeer de moeite waard. Met paard en wagen hebben wij daar twee uur rond gereden in een prachtig landschap. Tot slot zijn we naar de Amarapura brug geweest. Een teakhouten loopbrug van anderhalve kilometer over de Ayeyarwady rivier. Het schijnt één van de grootste oude houten loopbruggen te zijn. Vooral de zonondergang was spectaculair. Om eerlijk te zijn vonden wij de officiële delen van de toer minder interessant dan de bijkomende bezienswaardigheden die onze chauffeur ons liet zien.

• 12 December 2012 - 18:54

Geesje:

Ik vind het prachtig om te lezen wat jullie te zien krijgen en mee maken .dat jullie zo vewend worden door mensen die je niet kent prachtig, veel plezier met jullie verdere reis Groetjes Geesje

• 12 December 2012 - 21:03

Leydy:

Nou luitjes, de kop is er nu helemaal af. Burma is jullie wereld. En volgens mij heten de inwoners van Burma (of birma) Burmezen of Birmezen. Ik weet niet of ik de komende twee weken nog verder kan reageren, maar ik wens jullie een heel goede trip. Kan volgens mij nauwelijks fout gaan.

Ik zou graag iets lezen over het aantal travellers dat je in Mandalay tegenkomt. Bijvoorbeeld in het vliegtuig en op het vliegveld of guesthouse. Zijn dat er veel of .....

Ik duik morgen lekker de arabische wereld in en heb echt zin in de ultra moderne architectuur van Dubai. Vervolgens de lokale markten, woestijn, dolfijnen en fjorden van Oman en dan weer hyper modern Abu Dhabi.
    Ik hoop dat ik toch wat kan proeven van het mysterieuze van de Arabische wereld en mijn vooroordelen bij kan stellen en meer de realiteit kan leren zien.

De groetjes uit Amsterdam, Leydy

• 13 December 2012 - 18:59

Elly:

wie had ooit gedacht dat je nog eens gemasseerd zou worden door kleine jongetjes !!!!!
    Verder leuk om te lezen hoe alles zo goed geregeld word voor jullie. mazzelkonten.....

• 18 December 2012 - 15:23

Micky:

nou ik zie en lees het al ... top ..lijkt me geweldig wat jullie allemaal mee maken ...