Gouden Tempel Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Gouden Tempel Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Gouden Tempel Amritsar

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

12 December 2011 | India, Amritsar

Na een toch wel goede nachtrust in de slaaptrein, kwamen wij met drie uur vertraging aan in Amritsar. Deze stad is evenals Delhi een heksenketel. Maar de Gouden Tempel is zo indrukwekkend dat je niet om Amritsar heen kunt. Werkelijk adembenemend hoe mooi en groot deze Sikh tempel is. De Sikh zijn trouwen een apart volkje. Met hun tulbanden en houding doen ze wat aristocratisch aan. Zoals bij alle tempels moet je bij de poort ook hier de schoenen uit doen en iedereen is verplicht een hoofddoek te dragen. De tempel zelf is een groot complex. Volledig omringd met wit marmeren gebouwen en in het centrale deel midden in het water ligt de Golden Temple. Het water heeft ook een religieuze betekenis. Verschillende gelovigen nemen er een bad. Het schijnt ook voedzaam te zijn want de vissen varen er wel bij en lijken op grote Koi Karpers.

We hebben de hele ronde om de tempel in de stroom mee met de grote meute gelopen. In de tempel zit overigens meer dan 750 kilo aan goud verwerkt. We zijn uiteindelijk de tempel zelf niet ingegaan. De wachtrij was zo groot dat dit enkele uren zou vergen. Bovendien mocht je geen foto´s binnen maken.

Heel bijzonder in de Sikh tempels is dat iedereen welkom is en gratis eten en drinken krijgt aangeboden. Dat is een belevenis op zich. Wij hebben ook van deze gelegenheid gebruik gemaakt. Het is een belevenis van jewelste. Meer dan tienduizend mensen per dag krijgen hier te eten.

Bij binnenkomst krijg je een blikken bord in de handen geduwd met een lepel en een beker. Vervolgens loop je naar boven naar de enorme eetzaal waar iedereen keurig in lange rijen op de grond gaat zitten. Daar wordt je bediend door vrijwillige Sikh´s die je het bord vol gooien met brood en drie soorten van curry, rijstepap en bonen. Geen luxe maal, maar wij hadden nog geen ontbijt gehad en het was natuurlijk gratis, elders had het ons wellicht meer dan één euro gekost, dus we hebben er maar van genomen. Echt een belevenis dus. Vooral als je daarna met je smerige bord naar beneden loopt en ziet wat voor geoliede machine aan vrijwilligers bezig is de afwas te doen en je een kijkje kunt nemen in de keuken. Dit hadden we echt niet willen missen.

Nu bleek dat de Hindi niet achter wilden blijven en hebben een kopie van de Golden Tempel gemaakt. Deze hebben we ook nog kort bezocht. Maar het is een heel slap aftreksel. Al schijnt daar ook 200 kilo goud in verwerkt te zijn.

We dachten wat onder tijd druk te staan om de trein te halen. Al snel bleek dat ook deze trein wederom vertraging had. Uiteindelijk was de vertraging zo´n drie uur. Dit gaf ons de gelegenheid om in Amritsar even wat te eten. Gevolg is wel dat wij daarom vanavond in Pathankot niet direct door kunnen reizen naar Dharamsala. We waren gedwongen om een alternatief guesthouse te zoeken. Dat kost ons met 4,50 euro voor een kamer wel een rib uit ons lijf. Morgen vroeg met de bus naar de Dalai Lama!

• 13 December 2011 - 15:16

Leydy:

Tjonge jonge, wat een kleurrijk geheel, dat India gebeuren. Prachtig.
    India zou India niet zijn wanneer de treinen maar 3 uur per keer vertraging hebben.
    En 24 uur per dag en dat delen door 3 dan kun je het vast permiteren om 8 treinen met vertraging op te lopen en dan ....
    Ik weet het niet, ben niet zo goed in dit soort kwisjes. Zou je op een bepaald moment stil op de plaats blijven staan of eventueel achteruit reizen? Grapje, mocht je dat nog niet gesnapt hebben.
    Succes met het vervolg, ik kijk naar jullie verslag en foto's uit. Genietse

• 13 December 2011 - 16:37

Elly:

he marian wel opletten hoor,oranje is je kleur niet...................hahaha flauw grapje. wat een prachtige tempel. En ja gratis food dat kan en mag je niet overslaan hahaha. jij marian hebt een mooi bordje met meerdere vakjes, dat is natuurlijk voor meerdere soorten curry. Die man naast je krijgt een eenpansgerecht (grapje) Blijf me verbazen over die wereld. Wat zullen jullie genieten zeg.

• 13 December 2011 - 17:30

Henry En Sharon:

Hallo Gerard en Marian,

Zo te zien hoeven jullie je niet te vervelen. Wat veel foto`s al en jullie houden het waarbenjij.nu nog aardig goed bij. Leuk om te lezen allemaal! ;-)
    Hahaha en Henry is natuurlijk helemaal trots dat jullie zijn club diamant sticker ook nog hebben meegenomen..
    Heel veel plezier nog, en geniet ervan.
    Groetjes
    Henry en Sharon

• 13 December 2011 - 17:54

Micky :

volg jullie steeds .. geweldig die reis ........ gr uit wind en regen ....

• 13 December 2011 - 18:39

Map.:

Indrukwekkend wat een mooi gebouw, die gouden tempel en alles er omheen geweldig om te zien. Natuurlijk oranje hoofddeksels, even laten zien dat je uit Nederland komt. De mensen zien er, wat je zegt aristocratisch uit. Hier heel druk met allerlei kerst/stukjes/vieringen/borrels/pakketten enz.
    Ik geniet echt met jullie mee...

• 13 December 2011 - 20:45

Jolanda:

Wat een mooie foto's. Top dat jullie dit willen delen, leuk om te volgen. Genietse !!

• 14 December 2011 - 03:56

Truuske:

Het is 4 uur ik kan niet slapen wat doe dan ? Marian en Gerard jullie foto's bekijken erg mooi ook het reisverslag is genieten zo kom ik toch de nacht door

liefs Truuske