Oudjaarsdag - Reisverslag uit Agra, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu Oudjaarsdag - Reisverslag uit Agra, India van Gerard en Marian - WaarBenJij.nu

Oudjaarsdag

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marian

01 Januari 2012 | India, Agra

Om het oudjaar niet al lummelend uit te zitten, hebben we voor vandaag een taxi gehuurd voor twintig euro. Onze chauffeur sprak helaas bijna geen Engels dus moesten we met hem via onze handen en voeten communiceren. Het is wel een ongedurig kereltje dat alle verkeersregels aan zijn laars lapt. Voor zover er überhaupt regels zijn hier in het verkeer. Kruispunten op twee baansweg waar doodleuk vijf vrachtauto´s naast elkaar zich wegdrukken. Gevolg is enorme verkeersopstoppingen aan alle kanten. Daarbij gaat onze chauffeur links inhalen en drukt alle voetgangers aan de kant terwijl er toch nog weer fietsers en brommers ons op randje van de sloot inhalen. Onze brokkenpiloot kreeg ook nog een klapband en ging doodleuk midden op de snelweg de band verwisselen met de mededeling No Problem, one moment.

Onderweg hebben wij voor het eerst maar eens een Mac Donalds aangedaan. Na alle curry´s en vegetarische maaltijden heb je geen idee hoe lekker het is om weer eens gewone patat met mayo en een hamburger te eten. Natuurlijk een Chickenburger. Rundvlees is zelfs bij Mac Donalds hier uit den boze. Je zou anders de overleden Indische voorvaderen op eten, stel je voor!

Op ons dagreisje hebben wij Sikandra, de tombe van Allah Akbar bezocht en de heilige stad van Hare Krishna, Vrindavan. Ter afsluiting zijn wij naar de oude citadel van Fatehpur Sikri geweest. Nog meer oude gebouwen dus. Vrindavan mag dan wel een Heilige stad zijn, maar ons valt op dat juist op de heilige plekken je meer dan elders, geknipt, geschoren en geplukt wordt. Je moet dus stevig in je schoenen staan.

Het oude jaar hebben wij met een Duits stelletje uitgezeten. Wederom viel het licht uit en hebben wij bij een zaklantaren en een vuurkorf onder een afdakje omdat het voor het eerst zeer onverwacht ging regenen, 2011 uitgezwaaid. Daarna snel naar bed omdat onze trein ´s nachts al om 03.30 vertrok naar Varanasi.